SABO lanserar ny webb

Bättre service till besökaren och tydligare information om SABOs kunskaper och åsikter. Det är utgångspunkterna för den nya webb som SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, lanserar i december.

Med rubriken ”Allt för allmännyttan” sätter bransch- och intresseorganisationen SABO tonen för den nya webben. Sabo.se är en stor webbplats, egentligen fyra platser i en: En för utbildning, en webbshop, en informationsdel och en nyhetsdel. Arbetet har pågått i drygt 1,5 år och en av metoderna som använts i arbetet är effektkartläggning, där fokus ligger på den effekt som webben ska ge.

– Den nya webben kommer ge ännu större nytta till våra medlemsföretag och göra att allmännyttan blir synligare. För att träffa rätt har vi gjort enkäter, analyser och användarundersökningar för att ta reda på hur den ska fungera, säger Anna-Carin Carnebro, webbansvarig på SABO.

SABO har därefter utgått från sex användarbeteenden för att utveckla både funktioner och design. Det har varit viktigt att skapa en webb med hög tillgänglighet, enligt standarden WCAG 2.0. Sabo.se har även funktionen Talande webb som läser upp innehållet för den som behöver det. SABO har byggt ett API mellan sitt CRM, CMS och verktyget för nyhetsbrev.

Förutom en helt ny design, har sabo.se fått nya områden och funktioner, till exempel:

• Det är nu enklare att ta del av SABOs påverkansarbete, vilka åsikter SABO har, varför och på vilket sätt organisationen arbetar för att påverka beslut som berör allmännyttan.
  • Det är nu lättare att ta del av det som SABO erbjuder inom olika ämnen, utbildningar, material, nätverk och nyheter.
  • Alla anställda på SABOs 311 medlemsföretag får via inloggning tillgång till exklusivt material.

– Det har varit ett omfattande och otroligt roligt projekt med mycket bra samarbetspartners, ODI ochIVEO. De har med stort kunnande och intresse för det mänskliga bidragit med helt nya lösningar som fungerar i många dimensioner och med många olika redaktörer och behov, säger Anna-Carin Carnebro.

– Det har varit ett otroligt inspirerande och stundtals utmanande projekt. SABO hade högt ställda ambitioner, och modet att låta oss testa nya vinklar i sökandet efter medlemsnytta och den bästa användarupplevelsen. Med IVEO som en teknisk partner som ser en lösning i varje problem vågade vi utmana oss själva men också SABO. Vi vet att SABO kommer att förvalta och förädla den nya webben till en ledstjärna för digitalisering i allmännyttan, säger Ivica Prgomet, senior art director på OneDay Interact.

– Samarbetet mellan oss på IVEO, SABO och ODI har resulterat i en bra lösning som är både nytänkande och ändamålsenlig. Att få bidra med kompetens och engagemang till en organisation som värderar allmännyttan, tillgänglighet och att ligga i digital framkant känns kanon. Vi ser fram emot ett fortsatt spännande samarbete med SABO, säger Markus Sackemark, projektledare på IVEO.

Planen framåt är att arbeta datadrivet och fortsätta utveckla webben. Målet är bland annat att öka erfarenhetsutbytet mellan SABOs medlemsföretag, öka lojaliteten hos medlemmarna och stärka SABOs varumärke.

Fakta sabo.se:

• Sabo.se är fyra sajter i en: nyhetsdel, webbshop, utbildningsdel, informationsdel.
  • Sajten har i snitt 25 000 unika sidvisningar/månad.
  • SABO har byggt ett eget API mellan Wordpress och CRM (Lime).
  • Wordpress har ersatt Sharepoint
  • Talande webb och WCAG 2.0
  • Automatisering av processer
  • Agil utveckling, user stories
  • Ny färgrik digital grafisk profil som samspelar med den tryckta profilen
  • IVEO har varit backendbyrå och byggt den komplexa sajten med ett så enkelt redaktörsgränssnitt som möjligt.
  • OneDayInteract har stått för design, UX och frontend.

Bifogas:
Foto på Anna-Carin Carnebro, webbansvarig på SABO

Anna-Carin Carnebro, webbansvarig på SABO: 08-406 55 26
Charlotta Lundström, pressansvarig SABO: 070-721 20 11
Ivica Prgomet, senior art director, OneDay Interact: 070-795 71 32
Markus Sackemark, projektledare, IVEO: 073-550 60 19

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.