SABO samarbetar med polska regeringen för fler bygganbud

De allmännyttiga bostadsbolagen får få anbud när de ska bygga nya bostäder. För att bryta den utvecklingen har svenska bransch- och intresseorganisationen SABO och polska regeringen startat ett gemensamt projekt för att undanröja handelshinder.
Jonas Högset, SABO

– Allmännyttan ska inte bygga till vilket pris som helst, vi ska bygga till rätt pris i rätt lägen och med god kvalitet. Därför behöver konkurrensen och kapaciteten i svensk byggsektor öka, säger Jonas Högset, ansvarig för nyproduktion på SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

Som ett steg i att förbättra förutsättningarna för allmännyttan att bygga nya bostäder till priser som folk har råd att efterfråga, genomför SABO tillsammans med den polska regeringen samt Framtidenkoncernen i Göteborg ett pilotprojekt. Det syftar till att undanröja handelshinder som polska byggbolag kan stöta på när de vill verka som totalentreprenörer i Sverige.

– Pilotprojektet ska också gå igenom arbetssätt och processer hos de upphandlande svenska bostadsföretagen, för att minska riskerna och underlätta för allmännyttan att bedöma anbud från utländska totalentreprenörer. Detta är en del av SABOs strategiska satsning på den internationella marknaden, säger Jonas Högset.

Målet med pilotprojektet är att:

• Få fler internationella byggföretag att etablera sig i Sverige.
  • Validera produkter och anbud från polska byggföretag som deltar i offentliga upphandlingar av nya bostäder, med avseende på svenska lagar, regler och efterfrågan.
  • Stötta beställarens organisation för att möjliggöra konkurrens i upphandling med internationell medverkan

Polens regering uppmanar polska byggbolag att ansöka om att vara piloter i projektet. Departement för infrastruktur och konstruktion vill knyta till sig polska företag som redan framgångsrikt prövat på den svenska byggmarknaden för att på så sätt ta del av deras erfarenheter och förslag på förbättringar.

Förvaltnings AB Framtiden i Göteborg deltar i pilotprojektet som representant för allmännyttiga bostadsföretag och som upphandlare av bostadsprojekt, där handelshinder för den internationella marknaden ska arbetas bort.

– Exempel på åtgärder skulle kunna vara att upphandlingar genomförs på engelska, att bostadsföretagen accepterar engelsktalande i organisationen på plats i Sverige och att valet av entreprenadform ses över där delad entreprenad kan bli ett alternativ, säger Anna Nordén, chef på utvecklingsavdelningen, Framtiden Byggutvecklingansvarigt bolag för all nyproduktion inom Framtidenkoncernen.

Kontakt:

Jonas Högset, ansvarig nyproduktion på SABO: 0727-42 45 46. Charlotta Lundström, pressansvarig SABO: 070-721 20 11

Anna Nordén, chef på utvecklingsavdelningen, Framtiden Byggutveckling: 0730-33 33 91

Polska departement för infrastruktur och konstruktion: szymon.piechowiak@mib.gov.pl

Bifogas:

Foto Jonas Högset, ansvarig för nyproduktion på SABO

Jonas Högset, SABO

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.