Utredares hyresförslag ger låg effekt på bostadsbyggandet

Förslagen om ändrad hyressättning i nyproduktion kommer bara påverka bostadsbyggandet marginellt och förslaget på tvistelösning behövs inte. Det säger Susanna Höglund, chef för Ekonomi och Juridik på bransch- och intresseorganisationen SABO, i en kommentar till en nyligen presenterad utredning.

Utredningen om hyressättning vid nyproduktion har presenterat sina förslag. Ett av förslagen är att en presumtionshyra i större utsträckning ska kunna ändras under presumtionstiden, till exempel om bostaden genomgår en förbättringsåtgärd eller om beräkningen av hyran ändras på grund av olika kostnader och avgifter. Utredaren föreslår också utökade möjligheter att bestämma en presumtionshyra för om- eller tillbyggnad.

– Syftet är att ge bättre förutsättningar för nyproduktion men det här kommer ge mycket små effekter på bostadsbyggandet. Dessutom presenterar utredaren inga förslag på hur fastighetsägare ska skyddas mot övergångseffekter när presumtionshyrorna går ut efter 15 år, trots att det ingick i uppdraget. Vi behöver en spärregel mot hyressänkningar efter det att presumtionstiden gått ut, säger Susanna Höglund.

Utredaren föreslår även att hyresnämnderna ska kunna utse medlare i tvister om presumtionshyror.

– Som en följd av förra årets samtal med regeringens förhandlingsledare Claes Stråth utvecklar SABO och Hyresgästföreningen en modell för tvistelösning vid förhandlingar om presumtionshyra. Den bygger på att en oberoende och opartisk nämnd prövar ärendena. Vi har goda utsikter att lyckas med detta och det finns ett värde i att parterna på hyresmarknaden själva löser sina tvister utan statlig inblandning, säger Susanna Höglund.

Fakta presumtionshyra

Presumtionshyror gäller enbart i nyproduktion och de sätts i förhandling mellan fastighetsägare och en etablerad hyresgästorganisation på orten. Överenskommelsen ska omfatta alla bostadslägenheter i huset och den ska träffas innan det har ingåtts hyresavtal för någon av lägenheterna. Presumtionshyran gäller i 15 år, därefter sätts hyran enligt de vanliga bruksvärdesreglerna.

Kontakt:

Susanna Höglund, chef Ekonomi och Juridik, SABO: 076-052 04 87

Nina Rådström, kommunikationschef, SABO: 070-752 95 51

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.