Sveriges Allmännytta

​Ny handbok: Hur lockar vi talanger till allmännyttan?

Dela
Hur attraherar och behåller vi rätt medarbetare inom allmännyttan? Ett starkt arbetsgivarvarumärke hjälper företag att få personer med rätt kompetens och värderingar att inte bara söka jobben utan också att stanna. Nu släpper SABO handboken Employer Branding – en handbok i hur företag inom allmännyttan bäst kan vårda sitt arbetsgivarvarumärke.
SABOs nya handbok Employer Branding - en handbok i hur företag inom allmännyttan bäst kan vårda sitt arbetsgivarvarumärke.
SABOs nya handbok Employer Branding - en handbok i hur företag inom allmännyttan bäst kan vårda sitt arbetsgivarvarumärke.

Offensiva byggmål, pensionsavgångar och en fortsatt utveckling av hållbara bostäder. Arbetsgivare inom allmännyttan kommer att behöva anställa många nya medarbetare framöver. Men hur lockar vi talanger till att söka sig till bostadsbolag? Och hur får vi dem att stanna? För att hjälpa sina medlemsföretag i de här frågorna har bransch och intresseorganisationen SABO, Sveriges allmännyttiga bostadsföretag, nu tagit fram en handbok inom Employer Branding.

– Allmännyttan är ett fantastiskt växthus för unga människor som vill vara med och påverka Sveriges framtid. Överlag kan vi bli bättre på att framhäva det, och starkare kommunicera att allmännyttan är en bransch som ligger i framkant både inom exempelvis teknik och hållbarhet. Den här handboken är tänkt att vara till hjälp i det arbetet, säger Pia Leden, expert inom kompetensförsörjning på SABO.

Genom handboken vill SABO inspirera medlemsföretagen att ta kommandot över sitt arbetsgivarvarumärke. Det handlar om att definiera mål och sätta tydliga strategier för genomförande. Handboken innehåller även framgångsrika case från olika delar av landet samt en steg-för-steg-guide.

Boken släpps den 7 oktober och är skriven av SABO tillsammans med Coreworkers, en kommunikations- och mediebyrå inom Employer Branding.

Kontakt:
Pia Leden, projektledare, SABO: 08-406 55 00
Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO: 070-721 20 11

 

Kontakter

Bilder

SABOs nya handbok Employer Branding - en handbok i hur företag inom allmännyttan bäst kan vårda sitt arbetsgivarvarumärke.
SABOs nya handbok Employer Branding - en handbok i hur företag inom allmännyttan bäst kan vårda sitt arbetsgivarvarumärke.
Ladda ned bild

Om

Sveriges Allmännytta
Sveriges Allmännytta
Hornsgatan 15
118 46 Stockholm

08-406 55 00http://www.sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling – ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Följ Sveriges Allmännytta

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Allmännytta

Årets kostnader för vatten och avlopp, elnät, fjärrvärme och avfall historiskt höga20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Hushåll och fastighetsägare har under året pressats hårt av mycket kraftiga prishöjningar för fjärrvärme, elnät, avfall, vatten och avlopp (VA) som har ökat med 13 procent. Det är den största uppgången som skett sedan mätningarna startade för snart trettio år sedan. Det visar Nils Holgerssonrapporten som varje år kartlägger avgifter och taxor i hela landet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye