Sveriges Allmännytta

​Ny handbok: Hur lockar vi talanger till allmännyttan?

Dela
Hur attraherar och behåller vi rätt medarbetare inom allmännyttan? Ett starkt arbetsgivarvarumärke hjälper företag att få personer med rätt kompetens och värderingar att inte bara söka jobben utan också att stanna. Nu släpper SABO handboken Employer Branding – en handbok i hur företag inom allmännyttan bäst kan vårda sitt arbetsgivarvarumärke.
SABOs nya handbok Employer Branding - en handbok i hur företag inom allmännyttan bäst kan vårda sitt arbetsgivarvarumärke.
SABOs nya handbok Employer Branding - en handbok i hur företag inom allmännyttan bäst kan vårda sitt arbetsgivarvarumärke.

Offensiva byggmål, pensionsavgångar och en fortsatt utveckling av hållbara bostäder. Arbetsgivare inom allmännyttan kommer att behöva anställa många nya medarbetare framöver. Men hur lockar vi talanger till att söka sig till bostadsbolag? Och hur får vi dem att stanna? För att hjälpa sina medlemsföretag i de här frågorna har bransch och intresseorganisationen SABO, Sveriges allmännyttiga bostadsföretag, nu tagit fram en handbok inom Employer Branding.

– Allmännyttan är ett fantastiskt växthus för unga människor som vill vara med och påverka Sveriges framtid. Överlag kan vi bli bättre på att framhäva det, och starkare kommunicera att allmännyttan är en bransch som ligger i framkant både inom exempelvis teknik och hållbarhet. Den här handboken är tänkt att vara till hjälp i det arbetet, säger Pia Leden, expert inom kompetensförsörjning på SABO.

Genom handboken vill SABO inspirera medlemsföretagen att ta kommandot över sitt arbetsgivarvarumärke. Det handlar om att definiera mål och sätta tydliga strategier för genomförande. Handboken innehåller även framgångsrika case från olika delar av landet samt en steg-för-steg-guide.

Boken släpps den 7 oktober och är skriven av SABO tillsammans med Coreworkers, en kommunikations- och mediebyrå inom Employer Branding.

Kontakt:
Pia Leden, projektledare, SABO: 08-406 55 00
Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO: 070-721 20 11

 

Kontakter

Bilder

SABOs nya handbok Employer Branding - en handbok i hur företag inom allmännyttan bäst kan vårda sitt arbetsgivarvarumärke.
SABOs nya handbok Employer Branding - en handbok i hur företag inom allmännyttan bäst kan vårda sitt arbetsgivarvarumärke.
Ladda ned bild

Om

Sveriges Allmännytta
Sveriges Allmännytta
Hornsgatan 15
118 46 Stockholm

08-406 55 00http://www.sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling – ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Följ Sveriges Allmännytta

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Allmännytta

De vinner Allmännyttans bästa klimatinitiativ!13.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Juryn har utsett årets vinnare i Allmännyttans bästa klimatinitiativ. Bostadsbolaget i Göteborg tar hem priset i kategorin för stora bolag och Sjöbohem utses till vinnare bland små och medelstora bolag. Konkurrensen var hård när många klimatinitiativ tävlade om årets utmärkelser. Finalbidragen spände över energieffektivisering, klimatsmarta renoveringar, hållbara förhandlingar och satsningar på biologisk mångfald. – Det är värdefullt att få lyfta de innovativa och inspirerande projekt som våra medlemmar driver runt om i landet. Tävlingen gör att resultaten sprids och uppmärksammas, och den ger också utrymme att fira framgångar, säger Frida Hansson, projektledare på Sveriges Allmännytta.

Dramatisk kostnadsutveckling för vatten och avlopp, elnät, fjärrvärme5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Kostnaderna för fjärrvärme, elnät, vatten och avlopp samt avfall fortsätter att öka kraftigt. I år har priserna totalt ökat med cirka 10 procent visar Nils Holgerssonrapporten. Samtidigt innebär sjunkande elhandelspris att den totala kostnadsökningen för ett Nils Holgerssonhus blir måttligare än befarat. Skillnaderna i driftkostnad mellan kommunerna är fortsatt stora – det är exempelvis 85 procent dyrare att bo i Vaxholm än i Luleå.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye