SABOs kommentar till regeringens budget

Det är bra att det kommer flera konkreta förslag för att råda bot på bostadsbristen, men det är inte tillräckligt. För att vi ska kunna lösa den situation vi befinner oss i måste vi få till fler åtgärder, menar SABOs vd Anders Nordstrand.
Anders Nordstrand, vd på SABO

– Vi bygger mer än på många år, men måste öka takten ytterligare. Regeringens förslag i budgetpropositionen innehåller ett antal mindre åtgärder som borde kunna stimulera bostadsbyggandet. Vi befinner oss i en akut situation och alla förslag som bidrar till att lösa bostadsbristen är välkomna, säger Anders Nordstrand, vd för SABO, i en kommentar till regeringens budget.

Regeringens budgetproposition för 2017 som presenteras idag innehåller bland annat:
• Länsstyrelserna får 30 miljoner kronor för att snabbare kunna handlägga plan-och bygglovsärenden.
• Boverket får totalt 35 miljoner kronor för kompetensutveckling gällande nya plan- och bygglagen, en grundlig översyn över bygg- och konstruktionsreglerna samt inrättande av ett informationscenter för hållbart byggande.

När det gäller det aviserade investeringsstödet för byggande av hyresrätter och studentbostäder står det i propositionen att arbetet alltjämt pågår och att dessa medel kommer att kunna sökas under 2017.

I budgetpropositionen aviserar regeringen flera förslag för att effektivisera den kommunala planeringen. Kommunerna ska få ökade möjligheter att bedöma om detaljplan behöver upprättas eller om det ska räcka med översiktsplan och bygglov. Regeringens ska även se över hur detaljplanerna kan genomföras på ett mer effektivt sätt och möjligheten att reglera upplåtelseform i detaljplanen. Förutsättningarna för att genom tillfälliga lagändringar underlätta för bostadsbyggandet ska undersökas. Möjligheterna att begränsa överklaganden till länsstyrelserna ska utredas.

Reglerna för presumtionshyra ses över. Inriktningen är att hyran efter den 15-åriga presumtionstiden inte ska behöva sänkas.

– Varje förslag är en pusselbit som kan bidra till att minska bostadsbristen, säger Anders Nordstrand. Men ska bostadsbristen lösas krävs mer omfattande åtgärder. Idag är hyresrätten skattemässigt missgynnad och det krävs reformer för att skapa balanserade ekonomiska villkor mellan upplåtelseformerna. Det krävs också betydligt större konkurrens på bygg- och byggmaterialmarknaden för att dämpa prisutvecklingen.

Anders Nordstrand, vd på SABO

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.