SABO i Almedalen: Allmännyttans Arena - samt tre tuffa pitchar

På Allmännyttans Arena under politikerveckan i Visby arrangerar bransch- och intresseorganisationen SABO seminarier om byggande, hyressättning och sociala frågor - samt en kavalkad av korta nedslag i nio allmännyttiga bostadsföretags arbete. Välkomna till Strandgatan 17 kl 14-16.30 den 5 juli.

Den 5 juli arrangerar SABO fyra seminarier där vi bland annat får besök av nye bostadsministern Peter Eriksson. Här finns något för både kommun- och rikspolitiker, anställda i bostads- och byggbranschen, allmänt samhällsintresserade samt journalister som bevakar en av Sveriges viktigaste frågor: Hur vi motar bostadsbristen och klarar de problem som bristen ger.

Missa inte heller måndag 4 juli kl 10.45-11.30. Då arrangerar SABO och HSB Hur bygga till fler? En vass expertpanel bedöma hur bra SABOs Kombohus, HSB 100 och jagvillhabostad.nus Snabba hus egentligen är utifrån tre fartfyllda pitchar. Mer information om det arrangemanget finns här: http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/36655?redir=%23eidx_1

Information om Allmännyttans Arena, tips på andras seminarier där SABOs experter medverkar samt filmer från seminarierna på Allmännyttans Arena finns här: http://almedalen.sabo.se

Allmännyttans Arena 5 juli:

14.00-14.30: Allmännyttan och bostadsbyggandetMöt bostadsminister Peter Eriksson i samtal om bostadsbyggande och allmännyttans roll i rådande bostadsbrist. Vi lyfter konkreta exempel på hur allmännyttan ökar byggtakten och samtalar med politiker om vad som bör göras på riks- och kommunal nivå och av myndigheter för att underlätta nyproduktion av bostäder. Medverkande:BostadsministerPeter Eriksson (MP), bostadspolitisk talesperson Caroline Szyber (KD), bostadspolitisk talesperson Ewa Thalén Finné (M), riksdagsledamot i civilutskottet Leif Nysmed (S), SABOs vd Kurt Eliasson.

14.45-15.15: Så jobbar allmännyttan med dagens samhällsutmaningarHur arbetar allmännyttan för att möta centrala utmaningar i samhället och hur bör de göra för att kommunen ska ha ett så vasst verktyg som möjligt? Här berättar några om sin verksamhet. Medverkande: Cathrine Holgersson vd Gavlegårdarna, Fredrik Törnqvist vd Stångåstaden, Pelle Björklund vd Svenska Bostäder, Per-Henrik Hartman vd Familjebostäder i Göteborg, Mats Nilsson förvaltningschef MKB, Cina Gerdin kommunikationschef Botkyrkabyggen, Elisabeth Kalkhäll vd GotlandsHem, Eva Nordström vd SKB, Stefan Lundqvist vd Sandvikenhus.

15.30-16.00: Allmännyttan och hållbar hyressättning
Vi behöver en hyressättning som säkerställer ägarnas intresse av att ha bostadsbolag som är finansiellt starka och möjliggör för personer med olika inkomst att bo i hyresrätt samt gör det möjligt för bolaget att erbjuda god kvalitet och service. Hur åstadkommer vi en sådan hyressättning? Medverkande: Nooshi Dadgostar bostadspolitisk talesperson (V), Mohamad Hassan kommunalråd Uppsala (L), Marie Linder ordförande Hyresgästföreningen, Chris Österlund chef Ekonomi och Finans SABO

16.00-16.30: Allmännyttan, integrationen och en social hållbarhet Hur kan de allmännyttiga bostadsbolagen stödja integration och social sammanhållning? Vi får lära oss mer om allmännyttans sociala arbete och en insyn i det arbete som SABO gör på nationell nivå och i samarbete med olika myndigheter.Medverkande:Mathias Wahlsten, chef på Integration och etablering Arbetsförmedlingen, Ida Holmgren, sakkunnig inom migration Röda korset, Susanna Wahlberg, chef Boende och juridik SABO, Dan Gaversjö, projektledare integrationsprojekt SABO.

Charlotta Lundström, pressansvarig SABO: 070-7212011

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.