Stråths förslag bra för bostadsmarknaden i Sverige

Begränsad tid för hyresförhandlingarna, en oberoende skiljenämnd och säkrare kalkyler för nyproduktion när presumtionshyrorna fasas in. Det är några av konsekvenserna av de förslag som regeringens utredare Claes Stråth presenterar idag – Jag är mycket nöjd, till exempel kommer en skiljenämnd som prövar hyror i både befintliga och nya bostäder göra en reell skillnad. SABO lovar att omgående åtgärda samtliga förslag i rapporten, säger Kurt Eliasson, vd SABO.

Idag överlämnade Claes Stråth sina förslag för regeringen om hur hyressättningssystemet ska kunna utvecklas. Förslagen är resultaten av de samtal han lett med bransch- och intresseorganisationen SABO, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna, samtal som de senare valde att hoppa av förra veckan.

Förslagen är bland annat:

Överprövning av hyressättningen:
För att lösa förhandlingskonflikter föreslås en skiljenämnd för medlemmarna i SABO och i Fastighetsägarna och för Hyresgästföreningen. Den ska ha en opartisk ordförande och ta slutligt bindande beslut om både den årliga hyressättningen och hyressättningen vid nybyggnation och presumtionshyror.

– Synd att Fastighetsägarna inte var tillräckligt uthålliga och stannade kvar för att medverka till detta. Förslaget är verkligen något som marknaden behöver och med detta visar vi att vi tar ansvar för både befintliga och nybyggda hyresrätter. Med en sådan skiljenämnd garanteras vi ett beslut som gör att bostadsföretagen kan ta ställning till om man antingen kan gå vidare och bygga de nyproduktionsprojekt som prövats eller inte, säger Kurt Eliasson.

Presumtionshyror:
Införandet av en spärregel så att presumtionshyran vid en prövning inte sänks när presumtionstiden gått ut efter 15 år. Hyran ligger kvar på samma nivå och på så sätt elimineras hyresvärdens risk och förutsättningarna för en hållbar investeringskalkyl vid nyproduktion ökar.

– Snart går tiden ut för de första presumtionshyrorna och hyresnivåerna kan då komma att prövas genom vanliga bruksvärdesjämförelser och bland SABOs medlemsföretag finns det en berättigad osäkerhet om vad det kommer innebära för de framtida intäkterna. Jag tycker därför att det här förslaget är bra, säger Kurt Eliasson.

Tidsfrister för hyresförhandlingar:
I den gemensamma rekommendationen till förhandlingsordning mellan SABO och Hyresgästföreningen införs en begränsning av förhandlingsperioden till tre månader.

– Det är en betydelsefull åtgärd. För bostadsföretagen är det nödvändigt att komma framåt i förhandlingarna, de är inte betjänta av långbänkar. Det är även viktigt för hyresgästerna så att de slipper leva i osäkerhet om vad de ska betala för sitt boende, säger Kurt Eliasson.

Claes Stråth skriver också att det systematiska hyressättningsarbetet i grunden är viktigt, det utgör modellen för ett bra förhandlingsarbete. Han konstaterar att SABO och Hyresgästföreningen åtagit sig att genomföra förslagen och att ”Vi uppfattar det som ett uttryck för att de som parter tar ansvar för nuvarande system för hyressättning”.

– Jag är övertygad om att också de privata fastighetsägarna kommer ha nytta av förslagen, även de vill till exempel få besked om kalkylerna för nyproduktion håller i ett längre perspektiv och är betjänta av att hyresförhandlingarna inte drar ut på tiden, säger Kurt Eliasson.

Bifogas:
Foto på Kurt Eliasson

Chris Österlund, chef Ekonomi & Finans, SABO: 0760-52 04 87
Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO: 070-721 20 11

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.