SABO kommenterar Långtidsutredningen

Långtidsutredningen presenterar idag en ny underlagsrapport om bostadsmarknaden. Bland annat lyfts frågan om bostadsbyggande, priser och tillgång på mark. En del av slutsatserna är intressanta medan andra leder fel, kommenterar Kurt Eliasson, vd för SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

- De höga svenska byggpriserna är ett reellt problem. Det är därför som SABO tagit fram de prispressade typhusen SABOs Kombohus. Det är bra att Långtidsutredningen uppmärksammar det arbetet men den tycks tro att det därmed går att slå sig till ro. Det är oroande med tanke på det enorma byggbehov som vi har idag. Vi måste fortsätta pressa byggpriser och öka konkurrensen, säger Kurt Eliasson, vd för bransch- och intresseorganisationen SABO.

SABOs Kombohus Bas, Mini och Plus kan avropas av de allmännyttiga bostadsbolagen via ramavtal och ger en nyproduktion med cirka 25 procent lägre pris än övriga marknaden. Totalt beräknas cirka 11 000 nya hyresrätter bli byggda inom de tre ramavtalen.

I sin rapport föreslår utredarna flera åtgärder för att förbättra bostadsmarknadens funktion. En av dem är att sätta större press på kommunerna så att mer mark planläggs samt att restriktioner som rör till exempel buller och strandskydd ska lättas. När det gäller markfrågan går utredningen delvis på samma linje som SABO.

- Bristen på mark, och priset på marken, är problem i landets mest expansiva städer. Men inte i små och medelstora kommuner, där är det bristande konkurrens och höga byggpriser som hindrar nyproduktion av bostäder med hyresnivåer som flera har råd att efterfråga, säger Kurt Eliasson.

SABO ser stora möjligheter i att bygga mer industrialiserat, effektivare och med standardiserade produkter. Det stora intresse som allmännyttiga bostadsbolag och politiker visat för SABOs Kombohus är ett bevis för det. Och för att de typhusen ska kunna ge ännu större effekt behövs byggbar mark som fungerar för större, mer sammanhållna och industrialiserade byggprojekt.

- Kompletteringsbyggandet på centrumnära tomter är viktigt och de husen tillför viktiga värden på många orter runt om i landet. Men enligt SABOs och SCBs statistik behöver det byggas så många som 436 000 nya bostäder till år 2020. Om vi ska nå de nivåerna måste vi bygga hela stadskvarter. Vi har tagit fram exempel på hur de skulle kunna se ut och jag ser fram emot fler samtal med landets kommuner om hur det ska kunna komma till stånd, säger Kurt Eliasson.

Långtidsutredningen tar även upp det svenska hyressättningssystemet. Liksom i Per Anders Bergendahls tidigare utredning från 2012 föreslås en reformering av nuvarande system. Samme utredare inspireras återigen av det tyska systemet. Men SABO anser att det finns många fördelar med de svenska kollektiva förhandlingarna, bland annat är de ett kostnadseffektivt sätt att årligen förändra hyrorna.

- Alliansregeringen som tog emot Bergendahls utredning 2012 var inte intresserad av att införa en tysk hyresreglering i Sverige och jag har svårt se att nuvarande regering skulle lockas av det. Det vore ett kraftigt steg tillbaka om en sådan reglering skulle införas, säger Kurt Eliasson.

Kontakt: Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO: 070-7212011

Mer information om SABOs Kombohus och Kombohuskvarter.

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.