Bra ambition att korta planprocesserna

Regeringen har idag beslutat om en lagrådsremiss som innebär att överklaganden av kommunala detaljplaner ska gå direkt till Mark- och miljödomstolarna. - Beslutet är en viktig signal om att regeringen vill underlätta bostadsbyggandet, säger Kurt Eliasson vd för SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

Förslaget som beslutades på regeringssammanträdet idag innebär att länsstyrelserna inte längre får någon roll i överklagandeprocessen. Därmed kan tiden kortas från det att en detaljplan beslutas i kommunen till det att ett bostadsbygge kan sätta igång.

Bransch- och intresseorganisationen SABO arbetar intensivt med att underlätta nyproduktion av hyresrätter - allt från att förenkla processerna till att pressa byggpriserna. En smidigare process vid överklaganden är välkommen men lagrådsremissens förslag är ingen garanti för snabbare byggstarter.

- Det är helt nödvändigt att prövningstiden kortas, speciellt angeläget nu när vi har sådan svår bostadsbrist. Men det är inte självklart att det blir kortare tider i och med den här ändringen, det ska bli intressant att se och jag hoppas alla inblandade tar sitt ansvar för att det blir så, säger Kurt Eliasson.

I ett remissyttrande från den 13 juni 2014 utvecklar SABO resonemanget:

”SABO anser att det kan finnas både för- och nackdelar med förslaget att överklagade kommunala beslut ska prövas av mark- och miljödomstolarna och inte av länsstyrelserna. Det är givetvis en fördel om den genomsnittliga prövningstiden kan förkortas, men det är inte självklart att det blir konsekvensen. Man kan anta att flera klagande inte nöjer sig med prövning i en instans, utan väljer att gå vidare till Mark- och miljööverdomstolen. En säker tidsvinst blir det därför endast i de fall klaganden, i enlighet med nuvarande regler, skulle ha överklagat i tre instanser. En nackdel uppstår i de fall det kommunala beslutet endast överklagas i en instans; handläggningstiden blir sannolikt längre om den instansen är mark- och miljödomstolen jämfört med om det är länsstyrelsen.”

Charlotta Lundström, pressansvarig SABO: 070-7212011

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.