Prisdialogen ger nöjdare fjärrvärmekunder och stabilare prisutveckling
Prisdialogen är en modell för lokal dialog och central prövning av prisändringar på fjärrvärme, framtagen av SABO, Riksbyggen och Svensk Fjärrvärme. Efter de första tre åren har Prisdialogen utvärderats av ett fristående utvärderingsföretag.
– Det är positivt att se att Prisdialogen har haft den effekt som vi vill uppnå - att stärka kundens ställning. Vi har hela tiden varit övertygade om att det här är rätt väg att gå. Vi har visat att parterna på värmemarknaden kan hantera frågan utan statlig inblandning. Detta framgår också tydligt i den utvärdering som Energimarknadsinspektionen presenterade nyligen, säger Kurt Eliasson, vd för SABO och Prisdialogens ordförande.
Syftet med Prisdialogen är att stärka fjärrvärmekundernas ställning, att bidra till en rimlig, förutsägbar och stabil prisutveckling samt till ett ökat förtroende för prisbildningen på fjärrvärme. Riksbyggen, SABO och Svensk Fjärrvärme bildade Prisdialogen 2013, som ett svar på den debatt som länge förts kring prissättning och prisförändringar på fjärrvärme.
För ett par veckor sedan presenterade Energimarknadsinspektionen sin utvärdering av Prisdialogens verksamhet och effekter. Den utvärdering som Prisdialogens partssammansatta styrelse låtit utvärderingsföretaget Kontigo göra, kompletterar bilden. Den bygger dels på en kvantitativ analys av prispåverkan, dels på intervjuer med kunder och leverantörer. De intervjuade är kunder som deltagit aktivt i den lokala prisdialogen och en kontrollgrupp, med liknande sammansättning av kunder, som inte har haft en organiserad prisdialog med sin fjärrvärmeleverantör.
Utvärderaren har också jämfört prisutvecklingen mellan fjärrvärmeföretagen som är medlemmar i Prisdialogen och företag som står utanför.
– Jämförelsen visar att de leverantörer som varit medlemmar i Prisdialogen alla tre åren haft en långsammare prisförändringstakt, säger Kurt Eliasson.
Utvärderingen visar att de kunder som varit aktiva i en prisdialog med fjärrvärmeleverantören är betydligt mer nöjda än kontrollgruppen. När det gäller områdena insyn och information ger kunderna ett gott betyg åt företagen och Prisdialogen verkar ha haft en tydlig effekt. Här är skillnaden mellan Prisdialogens kunder och kunderna i kontrollgruppens nät relativt stor.
När det gäller möjligheterna att påverka prisförändringar och priskonstruktioner upplevs de betydligt mindre. Men även här finns en skillnad mellan kunderna i de nät som ingår i Prisdialogen och kunder till leverantörer som står utanför. Skillnaderna är dock mindre och inte lika signifikanta. På frågan om möjligheterna att påverka har blivit bättre jämfört med för tre år sedan svararfler av kunderna i Prisdialogens nät att de har det, men inte heller där är skillnaden mellan Prisdialogen och kontrollgruppen särskilt stor.
Även fjärrvärmeföretag har intervjuats. Intervjuerna visar att de flesta företag arbetar med ökad kunddialog i någon mening. Den stora skillnaden mellan Prisdialogens företag och andra företag handlar om att skapa tydliga strukturer kring innehåll, form och tidtabeller som underlättar dialogen och därmed bidrar till skillnaden i resultat mellan Prisdialogens kunder och övriga.
Om Prisdialogen:
Syftet med Prisdialogen är att stärka fjärrvärmekundens ställning på värmemarknaden och att öka förtroendet för fjärrvärmeleverantörens prissättning. Det är ett initiativ för en positiv utveckling av värmemarknaden som gynnar både kunder och leverantörer. Prisdialogen har funnits i tre år och omfattar 2016 över 1,5 miljon hushåll. De är kunder hos 29 fjärrvärmeföretag, med sammanlagt 72 fjärrvärmenät.
Hela utvärderingen finns att läsa och ladda ner på Prisdialogens webbplats.
Energimarknadsinspektionen har gjort en egen utvärdering av Prisdialogen. Den finns här.
Presskontakt:
Saara Hollmén, kanslichef, Prisdialogens kansli: tel. 076-098 11 05, e-post:kansliet@prisdialogen.se
Prisdialogens webbplats: www.prisdialogen.se
Nyckelord
Kontakter
Josefin MorgePresschef
Tel:08-406 55 25josefin.morge@sverigesallmannytta.seBilder
Om
Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder
Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling – ekonomiskt, miljömässigt och socialt.
Följ Sveriges Allmännytta
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Allmännytta
Årets kostnader för vatten och avlopp, elnät, fjärrvärme och avfall historiskt höga20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Hushåll och fastighetsägare har under året pressats hårt av mycket kraftiga prishöjningar för fjärrvärme, elnät, avfall, vatten och avlopp (VA) som har ökat med 13 procent. Det är den största uppgången som skett sedan mätningarna startade för snart trettio år sedan. Det visar Nils Holgerssonrapporten som varje år kartlägger avgifter och taxor i hela landet.
De vinner Allmännyttans bästa klimatinitiativ!14.11.2024 07:07:51 CET | Pressmeddelande
Sveriges Allmännytta har utsett vinnarna av tävlingen Allmännyttans bästa klimatinitiativ 2024. Efter en noggrann jurybedömning tog Uppsalahem hem priset i kategorin för stora bolag, medan Ronnebyhus vann i kategorin för små och medelstora bolag.
Sveriges Allmännytta öppnar upphandling för framtidens prisvärda småhus28.10.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag tar Sveriges Allmännytta ett stort steg framåt genom att inleda en upphandling av nästa generation prisvärda småhus för allmännyttan. Den nya ramavtalsupphandlingen omfattar tre olika husmodeller – parhus, radhus och flerbostadshus i två våningar – och siktar på att möta den ökande efterfrågan på prisvärda bostäder, särskilt i mindre städer.
VA-taxorna rusar: höjningar på över 50 procent i flera kommuner9.10.2024 10:33:08 CEST | Pressmeddelande
Taxorna för vatten och avlopp fortsätter att öka kraftigt. Danderyd, Håbo, och Heby höjer taxan med över 50 procent. Norrtälje och Vaxholm är dyrast i landet. Här ligger vatten- och avloppskostnaden för en lägenhet nu på över 12 000 kronor per år. Det visar Nils Holgerssongruppens granskning.
Sveriges Allmännytta kommenterar budgetpropositionen19.9.2024 13:36:16 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Allmännytta välkomnar regeringens stöd för fler bostäder i norra Sverige, men betonar att det krävs betydligt fler åtgärder för att möta bostadsutmaningarna i hela landet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum