Prisdialogen ger nöjdare fjärrvärmekunder och stabilare prisutveckling

Prisdialogen är en modell för lokal dialog och central prövning av prisändringar på fjärrvärme, framtagen av SABO, Riksbyggen och Svensk Fjärrvärme. Efter de första tre åren har Prisdialogen utvärderats av ett fristående utvärderingsföretag.
– Det är positivt att se att Prisdialogen har haft den effekt som vi vill uppnå - att stärka kundens ställning. Vi har hela tiden varit övertygade om att det här är rätt väg att gå. Vi har visat att parterna på värmemarknaden kan hantera frågan utan statlig inblandning. Detta framgår också tydligt i den utvärdering som Energimarknadsinspektionen presenterade nyligen, säger Kurt Eliasson, vd för SABO och Prisdialogens ordförande.
Syftet med Prisdialogen är att stärka fjärrvärmekundernas ställning, att bidra till en rimlig, förutsägbar och stabil prisutveckling samt till ett ökat förtroende för prisbildningen på fjärrvärme. Riksbyggen, SABO och Svensk Fjärrvärme bildade Prisdialogen 2013, som ett svar på den debatt som länge förts kring prissättning och prisförändringar på fjärrvärme.
För ett par veckor sedan presenterade Energimarknadsinspektionen sin utvärdering av Prisdialogens verksamhet och effekter. Den utvärdering som Prisdialogens partssammansatta styrelse låtit utvärderingsföretaget Kontigo göra, kompletterar bilden. Den bygger dels på en kvantitativ analys av prispåverkan, dels på intervjuer med kunder och leverantörer. De intervjuade är kunder som deltagit aktivt i den lokala prisdialogen och en kontrollgrupp, med liknande sammansättning av kunder, som inte har haft en organiserad prisdialog med sin fjärrvärmeleverantör.
Utvärderaren har också jämfört prisutvecklingen mellan fjärrvärmeföretagen som är medlemmar i Prisdialogen och företag som står utanför.
– Jämförelsen visar att de leverantörer som varit medlemmar i Prisdialogen alla tre åren haft en långsammare prisförändringstakt, säger Kurt Eliasson.
Utvärderingen visar att de kunder som varit aktiva i en prisdialog med fjärrvärmeleverantören är betydligt mer nöjda än kontrollgruppen. När det gäller områdena insyn och information ger kunderna ett gott betyg åt företagen och Prisdialogen verkar ha haft en tydlig effekt. Här är skillnaden mellan Prisdialogens kunder och kunderna i kontrollgruppens nät relativt stor.
När det gäller möjligheterna att påverka prisförändringar och priskonstruktioner upplevs de betydligt mindre. Men även här finns en skillnad mellan kunderna i de nät som ingår i Prisdialogen och kunder till leverantörer som står utanför. Skillnaderna är dock mindre och inte lika signifikanta. På frågan om möjligheterna att påverka har blivit bättre jämfört med för tre år sedan svararfler av kunderna i Prisdialogens nät att de har det, men inte heller där är skillnaden mellan Prisdialogen och kontrollgruppen särskilt stor.
Även fjärrvärmeföretag har intervjuats. Intervjuerna visar att de flesta företag arbetar med ökad kunddialog i någon mening. Den stora skillnaden mellan Prisdialogens företag och andra företag handlar om att skapa tydliga strukturer kring innehåll, form och tidtabeller som underlättar dialogen och därmed bidrar till skillnaden i resultat mellan Prisdialogens kunder och övriga.
Om Prisdialogen:
Syftet med Prisdialogen är att stärka fjärrvärmekundens ställning på värmemarknaden och att öka förtroendet för fjärrvärmeleverantörens prissättning. Det är ett initiativ för en positiv utveckling av värmemarknaden som gynnar både kunder och leverantörer. Prisdialogen har funnits i tre år och omfattar 2016 över 1,5 miljon hushåll. De är kunder hos 29 fjärrvärmeföretag, med sammanlagt 72 fjärrvärmenät.
Hela utvärderingen finns att läsa och ladda ner på Prisdialogens webbplats.
Energimarknadsinspektionen har gjort en egen utvärdering av Prisdialogen. Den finns här.
Presskontakt:
Saara Hollmén, kanslichef, Prisdialogens kansli: tel. 076-098 11 05, e-post:kansliet@prisdialogen.se
Prisdialogens webbplats: www.prisdialogen.se
Nyckelord
Kontakter
Josefin MorgePresschef
Tel:08-406 55 25josefin.morge@sverigesallmannytta.seBilder
Om
Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder
Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling – ekonomiskt, miljömässigt och socialt.
Följ Sveriges Allmännytta
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Allmännytta
Gemensamma riktlinjer för digitala lås skapar trygghet och värde12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tar nu fram gemensamma riktlinjer för digitala lås. Tanken är enkel: när tekniken flyttar in i hemmen ska det vara tydligt, tryggt och lätt att förstå – och ge något som faktiskt gör vardagen enklare för både hyresgäster och fastighetsägare.
De vinner Allmännyttans bästa klimatinitiativ!13.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Juryn har utsett årets vinnare i Allmännyttans bästa klimatinitiativ. Bostadsbolaget i Göteborg tar hem priset i kategorin för stora bolag och Sjöbohem utses till vinnare bland små och medelstora bolag. Konkurrensen var hård när många klimatinitiativ tävlade om årets utmärkelser. Finalbidragen spände över energieffektivisering, klimatsmarta renoveringar, hållbara förhandlingar och satsningar på biologisk mångfald. – Det är värdefullt att få lyfta de innovativa och inspirerande projekt som våra medlemmar driver runt om i landet. Tävlingen gör att resultaten sprids och uppmärksammas, och den ger också utrymme att fira framgångar, säger Frida Hansson, projektledare på Sveriges Allmännytta.
Dramatisk kostnadsutveckling för vatten och avlopp, elnät, fjärrvärme5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Kostnaderna för fjärrvärme, elnät, vatten och avlopp samt avfall fortsätter att öka kraftigt. I år har priserna totalt ökat med cirka 10 procent visar Nils Holgerssonrapporten. Samtidigt innebär sjunkande elhandelspris att den totala kostnadsökningen för ett Nils Holgerssonhus blir måttligare än befarat. Skillnaderna i driftkostnad mellan kommunerna är fortsatt stora – det är exempelvis 85 procent dyrare att bo i Vaxholm än i Luleå.
Nytt ramavtal klart för småhus i allmännyttan – ska möjliggöra 200 nya hem per år30.10.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Allmännytta har tecknat ett nytt ramavtal för Allmännyttans Kombohus Småhus, som omfattar radhus, parhus och tvåvåningshus. Avtalet, som gäller från 1 november 2025 till 31 oktober 2029, ger landets allmännyttiga bostadsföretag möjlighet att bygga prisvärda småhuslägenheter med fokus på kvalitet, energieffektivitet och hållbarhet.
Sex finalister gör upp om Allmännyttans bästa klimatinitiativ 202523.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart vilka bostadsföretag som har chansen att ta hem titeln Allmännyttans bästa klimatinitiativ 2025. Sex finalister tävlar i två storlekskategorier – och årets bidrag visar en imponerande bredd. Här finns allt från effektivare energisystem och återbrukade kök till biologisk mångfald och fossilfri elproduktion.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

