Prisdialogen stärker fjärrvärmekundens ställning
– Det är mycket glädjande att myndigheten slår fast att Prisdialogen stärker fjärrvärmekundens position. Det är det viktigaste målet och en drivkraft till att vi sjösatte systemet, säger Kurt Eliasson vd på SABO och styrelseordförande i Prisdialogen.
Prisdialogen bildades 2013 av SABO, Riksbyggen och Svensk Fjärrvärme. Det är en modell som innefattar både lokal dialog och central prövning av prisändringar på fjärrvärme. Idag berörs 1,5 miljoner hushåll av Prisdialogen och 29 fjärrvärmeföretag på 72 orter är medlemmar.
För två år sedan överlämnade regeringen propositionen ”Reglerat tillträde till fjärrvärmenäten” till riksdagen. Där slog regeringen fast att Prisdialogen bör prövas och utvärderas innan regeringen går vidare med eventuella andra åtgärder. Energimarknadsinspektionen, Ei, fick då uppdraget att utvärdera Prisdialogen senast den 31 mars 2016. Ei lämnade sin rapport idag.
Myndighetens intervjuer med fjärrvärmeleverantörer och kunder visar att kunderna anser att Prisdialogen bidragit till förutsägbarhet och stabilitet i prisutvecklingen på fjärrvärmemarknaden och till ett ökat förtroende för fjärrvärmebranschen. Intervjuerna visar att kundens ställning har stärkts, vilket är målet med Prisdialogen.
Energimarknadsinspektionen föreslår inga ytterligare åtgärder för att stärka kundernas position på fjärrvärmemarknaden.
– Det känns bra, vi har alltid varit övertygade om att det är bättre att marknadens parter tar ansvar, än att staten går in och reglerar. Nu fortsätter vi utveckla Prisdialogen och uppmanar alla fjärrvärmeföretag och kundorganisationer att bli medlemmar, säger Kurt Eliasson.
Energimarknadsinspektionens rapport finns här: http://www.ei.se/Documents/Publikationer/rapporter_och_pm/Rapporter%202016/Ei_R2016_05.pdf
Om Prisdialogen
Syftet med Prisdialogen är att stärka fjärrvärmekundens ställning på värmemarknaden
och att öka förtroendet för fjärrvärmeleverantörens prissättning. Det är ett initiativ för en positiv utveckling av värmemarknaden som gynnar både kunder och leverantörer. Prisdialogen har funnits i tre år och omfattar 2016 över 1,5 miljon hushåll. De är kunder hos 29 fjärrvärmeföretag, med sammanlagt 72 fjärrvärmenät.
Presskontakt:
Saara Hollmén, kanslichef, Prisdialogens kansli: tel. 076-098 11 05, e-post: kansliet@prisdialogen.se
Prisdialogens webbplats: www.prisdialogen.se
Kontakter
Josefin MorgePresschef
Tel:08-406 55 25josefin.morge@sverigesallmannytta.seOm
Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder
Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling – ekonomiskt, miljömässigt och socialt.
Följ Sveriges Allmännytta
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Allmännytta
Gemensamma riktlinjer för digitala lås skapar trygghet och värde12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tar nu fram gemensamma riktlinjer för digitala lås. Tanken är enkel: när tekniken flyttar in i hemmen ska det vara tydligt, tryggt och lätt att förstå – och ge något som faktiskt gör vardagen enklare för både hyresgäster och fastighetsägare.
De vinner Allmännyttans bästa klimatinitiativ!13.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Juryn har utsett årets vinnare i Allmännyttans bästa klimatinitiativ. Bostadsbolaget i Göteborg tar hem priset i kategorin för stora bolag och Sjöbohem utses till vinnare bland små och medelstora bolag. Konkurrensen var hård när många klimatinitiativ tävlade om årets utmärkelser. Finalbidragen spände över energieffektivisering, klimatsmarta renoveringar, hållbara förhandlingar och satsningar på biologisk mångfald. – Det är värdefullt att få lyfta de innovativa och inspirerande projekt som våra medlemmar driver runt om i landet. Tävlingen gör att resultaten sprids och uppmärksammas, och den ger också utrymme att fira framgångar, säger Frida Hansson, projektledare på Sveriges Allmännytta.
Dramatisk kostnadsutveckling för vatten och avlopp, elnät, fjärrvärme5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Kostnaderna för fjärrvärme, elnät, vatten och avlopp samt avfall fortsätter att öka kraftigt. I år har priserna totalt ökat med cirka 10 procent visar Nils Holgerssonrapporten. Samtidigt innebär sjunkande elhandelspris att den totala kostnadsökningen för ett Nils Holgerssonhus blir måttligare än befarat. Skillnaderna i driftkostnad mellan kommunerna är fortsatt stora – det är exempelvis 85 procent dyrare att bo i Vaxholm än i Luleå.
Nytt ramavtal klart för småhus i allmännyttan – ska möjliggöra 200 nya hem per år30.10.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Allmännytta har tecknat ett nytt ramavtal för Allmännyttans Kombohus Småhus, som omfattar radhus, parhus och tvåvåningshus. Avtalet, som gäller från 1 november 2025 till 31 oktober 2029, ger landets allmännyttiga bostadsföretag möjlighet att bygga prisvärda småhuslägenheter med fokus på kvalitet, energieffektivitet och hållbarhet.
Sex finalister gör upp om Allmännyttans bästa klimatinitiativ 202523.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart vilka bostadsföretag som har chansen att ta hem titeln Allmännyttans bästa klimatinitiativ 2025. Sex finalister tävlar i två storlekskategorier – och årets bidrag visar en imponerande bredd. Här finns allt från effektivare energisystem och återbrukade kök till biologisk mångfald och fossilfri elproduktion.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
