Allmännyttan i Höör och Norrköping är Årets Energiutmanare 2015

Myggnät, engagemang och effektivitet trots knappa resurser ger Hyresbostäder i Norrköping och Höörs Fastighets AB utmärkelserna Årets Energiutmanare 2015. Bakom priset står bransch- och intresseorganisationen SABO.

Hyresbostäder i Norrköpings framgångsrika arbete med att engagera både styrelsen och barnen i energispararbetet, gör att företaget blir Årets Energiutmanare 2015 i kategorin större företag. Juryns motivering lyder:

Hyresbostäder är ett företag där alla är delaktiga i energieffektiviseringen. Från styrelsen och hela vägen till Myggnätet, som är ett nätverk för barn i åldrarna 4-9 år och som bor hos Hyresbostäder. Juryn konstaterar glatt att barnarbete lönar sig för att få sina föräldrar att släcka lampan. Självklart har man också uppnått goda resultat, minus 14 % jämfört med 2005 och resan fortsätter mot målet med 30 % besparing till 2030. Hyresbostäder i Norrköping är en föregångare i att engagera den egna personalen och hyresgästerna i energispararbetet. Här har vi alla mycket att lära.”

- Vi är oerhört stolta över utmärkelsen och ser det som en bra bekräftelse på att vårt arbetssätt är rätt. Minskad energianvändning är en av våra stora utmaningar framåt och priset ger oss ytterligare kraft att fortsätta arbetet varje vecka, varje dag tills vi nått vårt mål. Vi kommer att fortsätta engagera hela företaget och våra hyresgäster - nu med ett än större leende, säger Gunnar Boquist, vd på Hyresbostäder i Norrköping.

I kategorin mindre företag vinner Höör Fastighets AB utmärkelsen Årets Energiutmanare 2015. Bostadsföretaget har trots knappa resurser blivit en ledstjärna för andra bostadsbolag i hur man energieffektiviserar. Juryns motivering lyder:

”Trots knappa resurser har Höörs Fastighets AB sparat 16 % av den köpta energin 2007-2014. Företaget har arbetat målinriktat, strukturerat och framgångsrikt med energieffektiviseringar som därmed har blivit en naturlig del av det dagliga arbetet. Höörs Fastighets AB är en ledstjärna och ett föredöme för mindre företag inom allmännyttan. Det har visat att det går att komma långt med energispararbetet även med små resurser.”

- Jättekul att vårt arbete uppmärksammas och jag vill särskilt lyfta fram de enskilda medarbetarna, deras engagemang har gett ringar på vattnet i hela företaget. Att minska energianvändningen är en överlevnadsstrategi för ett litet företag som vårt eftersom energikostnaderna ökar mer än hyrorna, säger Kristina Forslund, vd på Höörs Fastighets AB.

Juryns ordförande Gabriella Castegren på SABO, är imponerad av de bidrag som kom in till årets tävling.

- Konkurrensen var knivskarp. Det som avgjorde var Hyresbostäders och Höörs Fastighets ABs stora engagemang och att de tillsatt resurser till energispararbetet. De har mycket att lära oss och jag är stolt över att allmännyttan återigen visar framfötterna när det gäller att spara energi, säger Gabriella Castegren.

Bifogas:
Foto på Årets Energiutmanare 2015 mindre företag, Höörs Fastighets AB
Foto på Årets Energiutmanare 2015 större företag, Hyresbostäder i Norrköping AB
Årsredovisning för SABO-företagens Skåneinitiativ, visar bland annat på vilka energibesparingar som gjorts i allmännyttan, som pdf.

Kontakt:
Gabriella Castegren, juryns ordförande, SABO: 08-406 55 16
Kristina Forslund, VD, Höörs Fastighets AB, 0413-289 00
Stefan Källman, Energi & Miljöchef, Hyresbostäder i Norrköping AB: 011-21 15 85 samt Gunnar Boquist, VD: 011-21 16 00
Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO: 070-721 20 11

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.