Grej of the Day stärker lärandet i förskolan

Grej of the Day (GOTD) är en omtyckt arbetsmetod som används flitigt i undervisningen i skolor runt om i landet och har spridit sig till länder som Finland och Nederländerna. Nu når metoden även förskolan. Syftet med Grej of the day är att väcka barns nyfikenhet och presentera kunskap på ett roligare och mer spännande sätt.
En Grej of the Day-grej presenteras med ledtrådar, fakta, kuriosa och frågor att samtala kring. Till varje grej i boken finns även kopplingar med tips, sånger, bilderböcker och faktaböcker att arbeta vidare med.
Anpassa metoden för yngre barn
För den som aldrig provat metoden är det enkelt att komma igång även i förskolan.
– Det gäller att anpassa svårighetsgraden för yngre barn. Istället för Marie Curie och Albert Einstein kan man greja med geparder eller Astrid Lindgren, säger Maria Heimer, som bearbetat metoden för förskolan tillsammans med Micke Hermansson, lärare som utvecklat konceptet och föreläser om metoden.
Passar väl med förskolans styrdokument
– Med GOTD går vi igenom samma ritual varje gång, samma tid och på samma plats. Men dagens grej kan ju vara vad som helst och det skapar en spänning och nyfikenhet hos barnen. De gillar att höra historier, och lära sig nya saker, säger Micke Hermansson och fortsätter:
– Samtidigt rimmar metoden väl med styrdokumentens skrivningar om undervisning som komplement till omsorgen i förskolan.
Kommer ihåg genom att återberätta
En viktig del av metoden är att barnen får i uppgift att hemma återberätta det de lärt sig om dagens grej.
– Återberättandet gör att barnen minns det de lärt sig bättre. Resultatet blir att de diskuterar ”svåra” ämnen med sina föräldrar och kommer tillbaka till förskolan nästa dag med ökad vetgirighet. Jag har varit med om att mina elever nästa dag kommer med mer kunskap som föräldrarna delat med sig av under middagssamtalet, berättar Micke Hermansson.
Stor behållning även för lärare
Lärare har också stor behållning av GOTD, speciellt då de märker att det ger effekt i klassrummet.
– Det är kul när eleverna bara sitter och gapar över det man berättar. Samtidigt lär jag mig något nytt varje dag som lärare. Nu vill jag inspirera och ge praktiska idéer för att stärka lärlusten även i förskolan, säger Micke Hermansson.
Nyckelord
Kontakter
Kerstin HulténFörläggare Förskola och specialpedagogik
Tel:046-312181kerstin.hulten@studentlitteratur.seBilder

Dokument
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur förvärvar Tefy Läromedel – fysik och kemi för årskurs 7–915.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Tefy Läromedels utgivning inom fysik och kemi för årskurs 7–9.
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
