SvD fortsätter satsning på ljud – nu stärks ledarpodden

På SvD pågår just nu ett intensivt utvecklingsarbete som om tre år ska ha tagit tidningen till en ny position på den svenska tidningsmarknaden. En viktigt del i det arbete är satsningen på ljud.
SvD-podden ”Ledarredaktionen” startade som ett experiment i februari förra året. På ett år har den dagliga ledarpodden blivit en av Sveriges mest lyssnade poddar om politik och har i dag närmare 50 000 lyssningar i veckan, enligt Poddindex.
– Det är förstås fantastiskt roligt att se att det som från början var ett litet test blev en stor podd. Vi har lyckats hitta ett tilltal och ett format för samtalet som lockar många fler än vad vi hoppades på, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
”Ledarredaktionen” är i dag en naturlig del av SvD:s erbjudande till läsarna och med över 1,1 miljoner nedladdningar i ryggen förstärks ledarredaktionen under våren med en deltidstjänst för att utveckla konceptet under 2020.
Podcasts och ljud går rakt in i SvD:s utvecklingsarbete.
– Vi ser en tydligt efterfrågan hos våra läsare om att också kunna ta del av SvD:s journalistik via podcasts. Eftersom läsarnas behov ska vara i fokus i allt vad vi gör är detta ett strategiskt viktigt område att utveckla, säger SvD:s publisher Anna Careborg.
”Ledarredaktionen” leds av SvD:s ledarskribenter. Det publiceras varje dag vid 16-tiden och tar upp en engagerande fråga där ambitionen är att lyssnaren ska få fler perspektiv och ny kunskap.
– Många väljer att lyssna på den på väg hem från jobbet. Vi väljer en aktuell fråga som vi tror att det finns stor nyfikenhet på och bjuder nästan alltid in externa gäster in för att vara med i diskussionen. Att vi själva är öppna och ärliga med egna åsikter tror jag också är en styrka, och våra lyssnare tycks ha uppfattat att de är i fokus, säger Tove Lifvendahl.
Sedan starten i februari 2019 har över 200 avsnitt producerats och avsnitten har lyssnats på över en miljon gånger.
För ytterligare information, vänliga kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post: tove.lifvendahl@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum