Aftonbladet säkrar sändningsrättigheterna till OBOS Damallsvenskan

Den 3 april är det premiär i OBOS Damallsvenskan och från och med i år har Sportbladet förvärvat rättigheterna till samtliga 132 matcher. Förvärvet innebär att Sportbladet tar ett avgörande steg för att stärka positionen inom liverättigheter. Bland de rättighetssatsningar som Sportbladet gjort de senaste månaderna märks Elitserien i Bandy, spanska Copa del Rey, klubblags-VM i herrfotboll samt friidrottsgalan där Armand Duplantis slog världsrekord.
– Att Sportbladet får möjlighet att sända damernas högsta serie i fotboll, en liga med både världsspelare, svenska landslagsspelare och en lång rad unga talanger, känns fantastiskt. Det är en satsning på idrott i högsta klass och ett tydligt styrkebesked till Sportbladets och Aftonbladets läsare, säger Patric Hamsch, chef på Sportbladet.
– Vilka möjligheter det skapar att Nordens största mediehus blir partner till OBOS Damallsvenskan. Som en av landets starkaste ligor får vi en helt ny plattform att möta det ökande intresset och bli tillgänglig för än fler, säger Annika Grälls, ordförande i Elitfotboll Dam.
På Sportbladet kommer matcherna i OBOS Damallsvenskan att finnas tillgängliga via nya tjänsten Sportbladet Play – live såväl som i efterhand. Engagemanget kring ligan har ökat markant de senaste åren och det är också den liga som ökar allra mest i den yngre målgruppen.
– Damallsvenskan och Sportbladet är en perfekt matchning. Förutom att vi får sända fantastiska matcher är det också ett steg för att markera vår närvaro runt om i landet, samtidigt som vi hittar nya intäkter och utvecklar affären med en produkt som ligger så nära vår ordinarie journalistiska bevakning, säger Katarina Koritz.
– OBOS Damallsvenskan får genom det här samarbetet en fantastisk kanal för att nå ut i hela landet. Vi hoppas att spridningen får fler att upptäcka den höga kvalitet vi har i ligan och att detta lockar fler till arenorna för att se damfotboll live, säger Tomas Hoszek, generaldirektör för Elitfotboll Dam.
Avtalet ger Aftonbladet den exklusiva licensen för audio-visuell täckning av OBOS Damallsvenskans samtliga matcher under tre år, live såväl som i efterhand, från 2020 till och med 2022.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Katarina Koritz, affärschef, Sportbladet. Tel: 070-333 12 22. E-post:katarina.koritz@aftonbladet.se
Patric Hamsch, sportchef, Sportbladet. Tel: 070-945 38 70. E-post: patric.hamsch@aftonbladet.se
Tomas Hoszek, generalsekreterare Elitfotboll Dam. Tel: 070-513 44 88. E-post:
tomas.hoszek@efd.se
Annika Grälls, ordförande Elitfotboll Dam. Tel: 070-246 64 29. E-post:
annika@efd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Om
Sportbladet är Sveriges största sportdestination med över en miljon läsare varje dag. Sedan starten i maj 2000 har det rosa Sportbladet byggt en stark position och redaktionen samlar i dag många av Sveriges mest framstående sportjournalister.
Aftonbladet är en del av Schibsted och svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når tidningen omkring 3,9 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. Omkring 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2018 var 1,8 miljarder kronor och vinsten 204 miljoner kronor (EBITDA).
Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
