Kränkande uttalande i TV4
Det var i påannonseringen av inslaget som presentatören sa att om han såg unga mörkhyade killar köra runt i en dyr bil tänkte han att de var kriminella. Det var något han inte var stolt över, men till skillnad från polisen erkände han att han ägnade sig åt rasprofilering.
Nämnden har förståelse för att syftet med påannonseringen var att exemplifiera den typ av fördomar som kan ligga bakom etnisk profilering. Nyhetspresentatörens uttalande var dock uppenbart kränkande och riskerade att befästa fördomar om personer med en viss hudfärg. Inslaget fälls därför mot bestämmelsen om televisionens särskilda genomslagskraft.
I TV4:s sändningstillstånd anges att bolaget ska ta hänsyn till televisionens särskilda genomslagskraft när det gäller programmens ämnen och utformning. Bestämmelsen innebär att TV4 inte får sända program eller inslag som är uppenbart kränkande mot människor med viss hudfärg eller nationalitet (beslut 19/00709).
Övriga fällda sändningar
- Skattjägarna i SVT2 fälls för kränkande uttalanden (19/01082)
- En sändning av Rapport som avbröts för egenreklam fälls (19/00409)
- Ett inslag i Aktuellt om ungersk arbetstidslagstiftning strider mot kravet på saklighet (19/00583)
- Ett inslag i Rapport om en bank strider mot kravet på saklighet (19/00690)
- Ett inslag i Uutiset i SVT2 fälls för ett värderande uttalande från nyhetspresentatören om en EU-parlamentariker (19/01708)
- Nyhetsmorgon i TV4 fälls för inslag som kunde verka skrämmande för barn (19/01079)
- Sändningarna av långfilmerna The big short i TV12 och Jack Reacher: Never go back i TV4 fälls för felaktig inplacering av annonsavbrott (19/01463 och 19/01526)
Friade sändningar
- Inslag i SVT Lokala nyheter Örebro om Örebro Pride (19/00261 och 19/00284)
- Inslag i Sportnytt och Morgonstudion om en dopad cyklist (19/00811)
- Ett inslag i Aktuellt om ett gripande av en rådgivare (19/00267)
- Ett avsnitt av Kalla fakta i TV4 (18/03256)
Besluten finns att läsa på vår webbplats.
För mer information kontakta,
Maria Bergerlind Dierauer, 08-580 070 17
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
