Public service uppfyller sina uppdrag
Det är kraven som regeringens ställt på de tre bolagen under 2018 som granskningsnämnden nu bedömer.
För första gången med nuvarande regler har något av bolagen – UR – uppfyllt sitt uppdrag utan några brister. Samtidigt har SVT för första gången i huvudsak uppfyllt kravet på att redovisa sina kommersiella samarbeten. SVT bör dock fortsätta att utveckla redovisningen av samarbetena, anser granskningsnämnden.
SVT samarbetar med olika företag bland annat i produktionen av Melodifestivalen och i samproduktioner av program. Intäkterna från samarbetena blev sammanlagt drygt 110 miljoner kronor under 2018.
Men granskningsnämnden har också funnit brister. SR och SVT har endast delvis redovisat hur uppdragen fullgjorts när det gäller produktivitet. De båda företagen brister också när det gäller kravet att prioritera tillgängligheten till program för barn och unga med funktionsnedsättning.
Granskningsnämnden bedömer varje år om public service-företagen uppfyllt sina uppdrag från regeringen. Det rör sig bland annat om krav på ekonomisk effektivitet, att public service ska spegla hela landet och sända program på olika språk och för olika målgrupper. Bedömningarna görs i efterhand och utgår från bolagens public service-redovisningar.
När det gäller regeringens särskilda krav på SVT och UR att texta och tolka program bedömer nämnden att bolagen har uppfyllt dessa.
Besluten hittar du bifogade under texten men du kan även söka efter dem på vår webbplats www.mprt.se
För mer information kontakta
Maria Bergerlind Dierauer, 08-580 070 17
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
