Sara Danius sommarprat i P1 frias
Den 18 augusti 2018 sändes Sara Danius sommarprat i P1. Sara Danius använde i stort sett hela programtiden för att ge sin version av krisen i Svenska Akademien som varit medialt exponerad och föremål för en omfattande allmän debatt. I programmet riktade Sara Danius också kritik mot namngivna personer inom Svenska Akademien. Granskningsnämnden konstaterar att programformen som råder för Sommar i P1 får antas vara väl känd för lyssnarna och att Sara Danius var en tillfälligt medverkande för vilket kravet på opartiskhet kan ställas lägre. Nämnden bedömer att den kritik som Sara Danius förde fram utgjorde ett bemötande av kritik som tidigare riktats mot henne. Sara Danius hade vid tidpunkten för sändningen inte heller tidigare hörts. Nämnden finner mot denna bakgrund att den kritik som fördes fram inte krävde ett bemötande av de utpekade personerna. Nämnden har i beslutet vägt in den särskilda programformen där det framförs personliga uppfattningar. Programmet strider därför inte mot kravet på opartiskhet (18/02773).
Övriga ärenden
- Inslag i Sveriges Radio P4 Örebro om nedläggning av en polisanmälan mot en polis frias (18/00655).
- Inslag i SVT:s Rapport om översvämningar i Bangladesh kritiseras men frias (18/01500).
- Inslag i SR:s Feeden i P3 om kritik mot en P3-podcast frias (18/02604).
- Inslag i SVT:s Rapport och Aktuellt om en fartygsolycka kritiseras men frias och inslag i TV4Nyheterna om samma fartygsolycka frias (18/02639).
- Ett inslag i SVT:s Aktuellt om godhet frias (18/02762).
- Ett inslag i TV4Nyheterna om en nämndeman frias (18/01488).
- En sändning i SVT Text, sida 139 om ett avtal frias (18/01560).
- Sändningarna FIFA Fotbolls-VM 2018 i SVT fälls i fråga om utformning av sponsringsmeddelanden (18/02099 mfl).
- Offentliggörande av granskningsnämndens beslut gällande SVT Forum fälls för att SVT inte uppfyllt kravet att på lämpligt sätt offentliggöra nämndens beslut 18/03694).
Nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats, www.mrtv.se.
För mer information kontakta;
Johannes Wik, 08-580 070 33
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
