TV4 fälls för säljfrämjande sponsringsmeddelanden
Sändningarna innehöll sponsringsmeddelanden med reklamliknande karaktär och säljfrämjande beskrivningar. Några meddelanden innehöll bilder på fler produkter än de som sponsrade. Granskningsnämnden ska nu ansöka hos domstol om att TV4 ska betala en avgift om totalt 450 000 kronor eftersom sponsringsmeddelandena strider mot bestämmelsen om hur sådana meddelanden får utformas (beslut 18/02432).
Övriga ärenden
- Ett inslag i Rapport i SVT1 om kostnaderna för Nya Karolinska Solna fälldes av nämnden (beslut 18/02222)
- Ett inslag i Rapport om inverkan av värktabletter under graviditeten friades (beslut 18/00185)
- Dokumentärserien Vikingarnas tid i SVT2 friades (beslut 18/00378 och 18/00410)
- Ett inslag i Aktuellt om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker friades (beslut 18/02565)
- En rapportering i Lunchekot om ett flyghaveri på Kuba friades (beslut 18/01741)
- Ett inslag i Ekot om ett beslut i Migrationsöverdomstolen friades (beslut 18/01856)
Nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats, www.mprt.se.
För mer information kontakta;
Anna Dingertz, 08-580 070 18
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
