
Corona ger flexiblare av- och ombokningsregler vid utlandsresor
- Coronavirusets spridning innebär just nu en osäkerhet, vilket gör att fler resenärer än tidigare har avvaktat med att boka sin vår- eller sommarresa. Med dessa nya flexibla och generösa om- eller avbokningsmöjligheter kan man boka in semesterresan, utan att behöva oroa sig för att behöva ställa in utan att få pengar tillbaka, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
I takt med att coronaviruset under den senaste månaden har fått spridning utanför epicentrum i Kina har efterfrågan på utlandsresor sjunkit, men däremot har efterfrågan på av- och ombokningsbara utlandsresor istället ökat. Fler och fler svenska resenärer väljer att boka flexibla biljetter, eller lägga till speciella av- och ombokningsprodukter.
- Vi har sett en tydlig ökning i efterfrågan på vår produkt TicketGaranti, som ger resenären möjlighet att av- eller omboka utlandsresan av vilken anledning som helst, upp till tre timmar innan avfärd. Detta ger en viktig trygghet, säger Katarina Daniels.
Av- och ombokningsregler för nya resebokningar
Avbokningsbar biljett innebär rätt att ställa in resan och få pengar tillbaka, ombokningsbar biljett innebär rätt att ändra resans datum.
Följande flygbolag tar inte ut någon ombokningsavgift (vid ombokning till dyrare flygbiljett betalar resenären mellanskillnaden):
- Air France/KLM: nybokningar t o m 31 mars, för avresor t o m 31 maj.
- British Airways: Ingen ombokningsavgift på nybokningar t o m 16 mars, för samtliga avresor.
- SAS: nybokningar t o m 19 mars, för avresor t o m 31 augusti.
- Singapore Airlines: nybokningar t o m 31 mars, för samtliga avresor.
- Thai Airways: nybokningar t o m 31 mars, för avresor t o m 30 september.
- Turkish Airlines: nybokningar t o m 24 mars, för avresor t o m 31 december.
- Qatar Airways: nybokningar t o m 27 juni, för avresor t o m 30 juni.
Följande charterbolag tar inte ut någon ombokningsavgift (vid ombokning till dyrare resa betalar resenären mellanskillnaden):
- Apollo: nybokningar t o m 31 mars, fri ombokning fram till 14 dagar innan avresa på alla resor med avresa mellan den 13 april – 4 oktober.
- Detur: nybokningar t o m 31 mars, fri ombokning fram till 14 dagar innan avresa för samtliga resor.
- TUI: nybokningar tillsvidare, fri ombokning fram till 14 dagar innan avresa på alla resor med avresa mellan den 1 april – 31 oktober.
Följande charterbolag tar inte ut någon om- eller avbokningsavgift (vid ombokning till dyrare resa betalar resenären mellanskillnaden):
- Airtours: nybokningar t o m 31 mars, öppet köp (full återbetalning) för avresor t o m 31 oktober fram till 28 dagar innan avresa.
- Ving: nybokningar tillsvidare, fri av- eller ombokning på alla resor med avresa fram t o m 31 oktober.
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Nyckelord
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Här firar svenskarna nyår utomlands27.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är tydligt att svenskarna söker både storstadsupplevelser och sol inför årets nyårsfirande. Bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar en ökad efterfrågan på både populära storstäder och solsäkra resmål. De tre mest bokade nyårsdestinationerna är Gran Canaria, Amsterdam och Paris.
Så reste vi 2024 – Spanien dominerade, men storstäder lockade också19.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att Spanien fortsatte att vara svenskarnas favoritresmål under 2024, men intresset för europeiska storstäder var även högt. Bokningsstatistiken för 2024 visar en tydlig trend där både klassiska solresmål och spännande storstäder stod i centrum när svenskarna planerade sina resor.
Fler svenskar firar jul utomlands17.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att fler svenskar väljer att lämna Sverige bakom sig för att fira jul utomlands i år. Den populäraste juldestinationen är Spanien med Gran Canaria, Malaga och Teneriffa som självklara favoriter.
Högt intresse för vinterresor – Dubai och Hurghada nya favoriter10.12.2024 10:42:27 CET | Pressmeddelande
Vinterresor fortsätter att locka svenskarna med Spanien och Thailand som oförändrade favoriter. Samtidigt visar resebyrån Tickets bokningsstatistik att intresset för Dubai och Hurghada har ökat, trots oroligheterna i regionen. Kap Verde utmärker sig också som ett resmål att hålla ögonen på, med en imponerande bokningsökning på nära 200 procent.
Resebokningarna sköt i höjden under Black Week4.12.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Black Week lockade reslystna svenskar och resulterade i en bokningsboom, enligt färsk statistik från resebyrån Ticket. Kombinationen av räntesänkningar, snöoväder och mängder av rabatter och erbjudaden från resebolagen verkar ha drivit många svenskar till att boka sina resor under kampanjveckan och bokningarna ökade med 20 procent.
Ticket