Lidl lanserar Next Level - ett klimatneutralt veganalternativ för köttälskare

Det nya sortimentet innebär ett bredare utbud av veganska produkter. Utan att göra avkall på smak eller kvalitet har Lidl skapat ett nytt växtbaserat sortiment som kommer att få den mest hängivna köttätaren att vilja variera sin kost.
Next Level-produkterna innebär ett 91 procent lägre koldioxidutsläpp än en konventionell nötköttburgare. Det koldioxidutsläpp som produkterna står för kompenseras av Climate Partners. Det innebär att Next Level-produkterna är klimatneutrala.
- Vi vill göra det enklare för de kunder som vill äta klimatsmart. Med lanseringen av Next Level får även de som gillar burgare och köttfärsrätter tillgång till ett klimatneutralt alternativ som smakar riktigt gott, säger Robert Stekovic, Kommersiell direktör på Lidl Sverige.
Det nya sortimentet, som nu lanseras i Sverige kommer till en början utgöras av burgare och färs. Produkterna har en proteinhalt på 18 procent och är gjorda av svamp samt ärt-, soja- och veteprotein. Smaken, konsistensen och texturen på burgaren och färsen liknar kött och produkterna är mycket prisvärda jämfört med liknande varianter på marknaden.
– Under de senaste åren har våra kunder efterfrågat ett större utbud av vegetariska och veganska produkter. Vi har bland annat lanserat en vegansk pizza som blivit omåttligt populär. Nu tar vi nästa steg för att göra alternativ köttkonsumtion ännu mer njutbar. Genom Next Level vill vi erbjuda den allra mest inbitna köttälskaren såväl som den fullfjädrade veganen en riktigt god måltid, avslutar Robert Stekovic.
Next Level finns tillgängligt i Lidls samtliga butiker.
Pris Burgare – 29,90 kronor.
Pris Färs – 29,90 kronor.
Innehåll: svamp samt ärt-, soja- och veteprotein.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder



Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 207 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl kommer till Simrishamn18.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Jakten på ett optimalt läge i Simrishamn är över. Lidl Sverige har nu ingått ett tioårigt avtal med Prisma Properties om en ny butiksetablering vid stadens infart. – Äntligen har vi hittat den perfekta platsen, lättillgänglig för både kommuninvånare och turister, säger Petra Wahlström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Deluxe mandelpotatisgratäng är bäst i test i Recept.se:s stora test!16.12.2025 11:36:24 CET | Nyheter
Lidls Deluxe mandelpotatisgratäng med Västerbottensost utsågs till bäst i test och fick toppbetyget 4 av 5 i Recept.se:s stora smaktest av färdiga potatisgratänger, publicerat den 2 december 2025.
I dag öppnar Lidl i Vinsta11.12.2025 10:00:20 CET | Pressmeddelande
I dag öppnar Lidl i Vinsta – och därmed finns nu 210 Lidl-butiker i Sverige. – Läget i Vinsta är oslagbart! Närheten till tunnelbanan och det befintliga vägnätet gör det enkelt att handla hos oss och vi ser fram emot att välkomna många nya kunder, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Lidl öppnar ny butik i Knalleland – fortsätter sin expansion i Borås8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter sin expansion i Borås och presenterar i dag planerna för sin tredje butik i staden. Den nya butiken kommer att ligga i den dynamiska handelsplatsen Knalleland, med planerad öppning i mars 2027. Fastigheten, som ägs av Forshem Fastigheter AB, ligger strategiskt på Ålgårdsvägen 6, en plats med hög synlighet och ett stort trafikflöde.
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
