Avtalsrörelsen - ST kräver bättre trygghet inom spårtrafiken
- Det ligger inte i våra medlemmars intresse att avskaffa procentsatsen, som arbetsgivarsidan pratat om i flera år. Vi vill fortsatt ha en garanterad löneutveckling inskriven i kollektivavtalet. Vi vill också att själva löneprocessen utvecklas, så att det inte uppstår stora skillnader mellan de som har individuell lönesättning och de som har tarifflön, säger Åsa Erba Stenhammar, förhandlingschef på Fackförbundet ST.
ST vill i likhet med Facken inom industrin skriva ett avtal på 1 år. Avtalet bör också innefatta åtgärder för att undvika ensamarbete. Alltfler ST-medlemmar inom spårtrafiken vittnar om en ökad hotbild där våld och sexuella trakasserier förekommer. Därför yrkar ST på att det skrivs in en nolltolerans i det nya avtalet för att motverka detta.
- Vi måste få bort den så kallade enbemanningen ombord på tåg, för det utsätter våra medlemmar för mycket stora risker. Tekniska skyddsåtgärder är bra naturligtvis, men det räcker inte, säger Åsa Erba Stenhammar.
ST:s medlemmar har också signalerat stort missnöje med hur arbetstidsreglerna används i schemaläggningen. Med dagens regler inträffar det ofta att tågpersonal inte får full ersättning för all den tid man står till arbetsgivarens förfogande.
- Vi tycker det är rimligt att man får betalt för den tid man tvingas vara borta från hemmet. Det finns tågförare som under en månads normalt arbete kan tillbringa sammanlagt mer än en hel arbetsvecka på annan ort utan att kunna räkna det som arbetstid. Det gör det svårt att ha en vardag med familj och fritid, säger Åsa Erba Stenhammar.
ST vill också förhandla om ekonomiskt skydd för de medlemmar som har trafiksäkerhetsklassade tjänster med medicinska krav. Den som inte längre uppfyller Transportstyrelsens krav för trafiksäkerhetstjänst på grund av en medicinsk åkomma riskerar idag att bli av med jobbet eftersom de inte får jobba men inte är sjuka nog för att få sjukpenning. Här vill ST se en förhandlingslösning som garanterar medlemmarna en ekonomisk trygghet.
ST inom Spårtrafik organiserar personal som arbetar med fjärrtrafik, godstrafik, tunnelbana, pendeltåg och verkstad. Exempel är på arbetsgivare är SJ AB, Green Cargo, Roslagståg, Öresundståg, MTR och olika tåg- och underhållsverkstäder.
Avtalsområdet gäller för tågvärdar, kundservicepersonal, lokförare, tekniker eller administrativ- samt ledningspersonal inom spårtrafiken. Det nuvarande avtalet med Almega löper ut den 30 april 2020, och målsättningen är att ha ett nytt avtal på plats till dess.
Kontakter
Anders MaxsonPress- och opinionsansvarig
Tel:08-790 52 73anders.maxson@st.orgOm
ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet med över 100 000 medlemmar som arbetar inom statliga myndigheter och verk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser. ST är fackförbundet för alla som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag. Vårt motto är "En arbetsplats - en fackförening". Alla är välkomna som medlemmar, oberoende av utbildning, befattning och arbetsuppgifter. Det ger inflytande, styrka och ökar gemenskapen.
Följ Fackförbundet ST
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fackförbundet ST
Barn ska skyddas – inte fängslas: Civilsamhället samlas mot sänkt straffbarhetsålder24.11.2025 14:05:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen vill sänka straffbarhetsåldern till 13 år för de grövsta brotten trots massiv kritik från forskare, myndigheter och civilsamhälle. Tillsammans med Barnrättsbyrån, och Fryshuset lanserar nu Fackförbundet ST kampanjen #BarnInteBrottsling i ett gemensamt upprop mot förslaget, och för att alla som motsätter sig att barn sätts i fängelse ska kunna göra sin röst hörd.
Vision och Fackförbundet ST: Regeringens tjänstefelsförslag fel väg att gå7.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Regeringens plan att införa ett nytt brott – missbruk av offentlig ställning – möter stark kritik från fackförbunden Vision och Fackförbundet ST. Att i större utsträckning straffa tjänstemän när det begås fel i den offentliga förvaltningen är ett dåligt sätt att öka förtroendet hos allmänheten för offentlig sektor.
Regeringen måste ge Arbetsdomstolen tillräckliga resurser28.10.2025 11:16:12 CET | Pressmeddelande
Arbetsdomstolen kommer de närmaste månaderna behöva ställa in huvudförhandlingar på grund av att regeringen inte tillfört de pengar som myndigheten behöver för sin drift. Anmärkningsvärt och något som kommer få långtgående konsekvenser för både enskilda individer och arbetsgivare anser Fackförbundet ST.
Straffreformen: Längre straff minskar inte brottsligheten9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Regeringens omfattande straffreformutredning innebär en ökning av antalet fängelseår med 16 000 per år, och kommer kräva ytterligare stora satsningar på Kriminalvården. I ett remissvar skriver Fackförbundet ST att straffreformen utgör ytterligare en förskjutning från förebyggande arbete till strängare straff, och menar att enbart straffskärpningar löser inte problem med brottslighet.
Flera fackliga vinster i statens avtalsrörelse1.10.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Löneökningar och höjda pensionsavsättningar är några av vinsterna för över 100 000 statsanställda när avtalsförhandlingarna inom staten nu är i mål. Dessutom ska större satsningar göras på friska arbetsplatser och för bättre stöd vid förlust av säkerhetsklassning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
