Fackförbundet ST

Avtalsrörelsen - ST kräver bättre trygghet inom spårtrafiken

Dela
Inget ensamarbete, betalt för all tid som man står till arbetsgivarens förfogande, och bättre ekonomisk trygghet för medlemmar som av medicinska skäl inte kan fortsätta i sin yrkesroll. Det är några av de viktigaste yrkanden som Fackförbundet ST idag meddelat arbetsgivarsidan Almega inom avtalsområdet Spårtrafik inför vårens avtalsförhandling. ST kommer också kräva att löneutvecklingen anges i en tydlig procentsats i nivå med riktmärket inom det kommande industriavtalet.

- Det ligger inte i våra medlemmars intresse att avskaffa procentsatsen, som arbetsgivarsidan pratat om i flera år. Vi vill fortsatt ha en garanterad löneutveckling inskriven i kollektivavtalet. Vi vill också att själva löneprocessen utvecklas, så att det inte uppstår stora skillnader mellan de som har individuell lönesättning och de som har tarifflön, säger Åsa Erba Stenhammar, förhandlingschef på Fackförbundet ST.

ST vill i likhet med Facken inom industrin skriva ett avtal på 1 år. Avtalet bör också innefatta åtgärder för att undvika ensamarbete. Alltfler ST-medlemmar inom spårtrafiken vittnar om en ökad hotbild där våld och sexuella trakasserier förekommer. Därför yrkar ST på att det skrivs in en nolltolerans i det nya avtalet för att motverka detta.

 - Vi måste få bort den så kallade enbemanningen ombord på tåg, för det utsätter våra medlemmar för mycket stora risker. Tekniska skyddsåtgärder är bra naturligtvis, men det räcker inte, säger Åsa Erba Stenhammar.

ST:s medlemmar har också signalerat stort missnöje med hur arbetstidsreglerna används i schemaläggningen. Med dagens regler inträffar det ofta att tågpersonal inte får full ersättning för all den tid man står till arbetsgivarens förfogande.

 - Vi tycker det är rimligt att man får betalt för den tid man tvingas vara borta från hemmet. Det finns tågförare som under en månads normalt arbete kan tillbringa sammanlagt mer än en hel arbetsvecka på annan ort utan att kunna räkna det som arbetstid. Det gör det svårt att ha en vardag med familj och fritid, säger Åsa Erba Stenhammar.

ST vill också förhandla om ekonomiskt skydd för de medlemmar som har trafiksäkerhetsklassade tjänster med medicinska krav. Den som inte längre uppfyller Transportstyrelsens krav för trafiksäkerhetstjänst på grund av en medicinsk åkomma riskerar idag att bli av med jobbet eftersom de inte får jobba men inte är sjuka nog för att få sjukpenning. Här vill ST se en förhandlingslösning som garanterar medlemmarna en ekonomisk trygghet.

ST inom Spårtrafik organiserar personal som arbetar med fjärrtrafik, godstrafik, tunnelbana, pendeltåg och verkstad. Exempel är på arbetsgivare är SJ AB, Green Cargo, Roslagståg, Öresundståg, MTR och olika tåg- och underhållsverkstäder.

Avtalsområdet gäller för tågvärdar, kundservicepersonal, lokförare, tekniker eller administrativ- samt ledningspersonal inom spårtrafiken. Det nuvarande avtalet med Almega löper ut den 30 april 2020, och målsättningen är att ha ett nytt avtal på plats till dess.

Kontakter

Om

Fackförbundet ST
Fackförbundet ST
Sturegatan 15
Box 5308 102 47 Stockholm

0771-555 444https://st.org/

ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet med över 100 000 medlemmar som arbetar inom statliga myndigheter och verk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser. ST är fackförbundet för alla som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag. Vårt motto är "En arbetsplats - en fackförening". Alla är välkomna som medlemmar, oberoende av utbildning, befattning och arbetsuppgifter. Det ger inflytande, styrka och ökar gemenskapen.

Följ Fackförbundet ST

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Fackförbundet ST

Barn ska skyddas – inte fängslas: Civilsamhället samlas mot sänkt straffbarhetsålder24.11.2025 14:05:46 CET | Pressmeddelande

Regeringen vill sänka straffbarhetsåldern till 13 år för de grövsta brotten trots massiv kritik från forskare, myndigheter och civilsamhälle. Tillsammans med Barnrättsbyrån, och Fryshuset lanserar nu Fackförbundet ST kampanjen #BarnInteBrottsling i ett gemensamt upprop mot förslaget, och för att alla som motsätter sig att barn sätts i fängelse ska kunna göra sin röst hörd.

Straffreformen: Längre straff minskar inte brottsligheten9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringens omfattande straffreformutredning innebär en ökning av antalet fängelseår med 16 000 per år, och kommer kräva ytterligare stora satsningar på Kriminalvården. I ett remissvar skriver Fackförbundet ST att straffreformen utgör ytterligare en förskjutning från förebyggande arbete till strängare straff, och menar att enbart straffskärpningar löser inte problem med brottslighet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye