Volkswagen e-BULLI: Den klassiska Folkabussen blir eldriven

• Volkswagen Transportbilar lanserar e-BULLI som koncept - en klassiker från 1966 med elektrisk drivlina från 2020
• Mer än bara en konceptbil - eClassics kommer erbjuda T1-konverteringspaket och kompletta e-BULLI-fordon
• En ikon med nollutsläpp på väg - e-BULLI har en drivlina som består av delar från Volkswagens senaste elbilsmoduler
Hannover/Södertälje 20 mars 2020 - Volkswagen Transportbilar presenterar e-BULLI, ett helt elektriskt fordon som producerar nollutsläpp på vägen. Konceptfordonet är utrustat med drivsystemskomponenter från Volkswagens Transportbilars senaste elfordon och är baserad på en T1 Samba-buss som producerades 1966 och har totalrenoverats.
Scenen för världspremiären skulle ha varit på Techno Classica 2020. Då detta event har skjutits upp presenterar Volkswagen Transportbilar nu all fakta om e-BULLI i ord och bilder. Ett viktigt meddelande till alla fans av folkabussen och elektrisk mobilitet: kombinationen av klassiska attribut och högteknologiskt elektriskt drivsystem kommer att finnas tillgängligt för försäljning. Volkswagens Transportbilars partner eClassics planerar att erbjuda T1-konverteringar och färdiga fordon i stil med nya e-BULLI.
Den nya elektriska drivlinan
Den 44 hk (32 kW) starka fyrcylindriga boxermotorn har lämnat platsen för en tyst Volkswagen-elmotor som ger 83 hk (61 kW) i e-BULLI. Jämförelsen av motorernas kraftuttag gör det mycket tydligt att konceptfordonet har helt nya köregenskaper. Dessutom ger den nya enheten med maximalt vridmoment på 212 Nm mer än dubbelt så mycket kraft som den ursprungliga T1-motorn från 1966 (102 Nm). Det maximala vridmomentet är också - som är typiskt för elmotorer - tillgängligt direkt. Och det förändrar allt. Aldrig tidigare har det funnits en "officiell" T1:a lika kraftfull som e-BULLI. I kombination med nollutsläpp blir detta en attraktiv kombination för alla som älskar den klassiska folkabussens form och praktiska egenskaper.
Kraftöverföring sker med en 1-växlad växellåda. Drivsystemet är kopplat till växelspaken, som nu är placerad mellan föraren och främre passagerarsätet. Lägena på den automatiska växellådan (P, R, N, D, B) visas bredvid spaken. I position B kan föraren justera bromskraftåtervinningen för att ladda batteriet vid gasuppsläpp och bromsning. e-BULLI har en toppfart på 130 km/h (elektroniskt begränsat). Med den ursprungliga bensinmotorn kunde T1:an nå en toppfart på 105 km/h.
Precis som på originalutförandet från1966, sitter växellåda och elmotor bakom bakaxeln i e-BULLI. Ett litiumjonbatteri ansvarar för att förse elmotorn med ström. Batteriets användbara energikapacitet är 45 kWh. Specialanpassat för e-BULLI och i samarbete med eClassics, sitter ett styrsystem i bak som styr högspänningens energiflöde mellan elmotorn och batteriet och omvandlar den lagrade likströmmen (DC) till växelström (AC). Dessutom förses elektroniken ombord med 12 volt via en så kallad DC/DC-omvandlare.
Alla elektriska originaldelar av drivsystemet tillverkas av Volkswagen Group Components i Kassel. Till detta tillkommer litiumjonmoduler utvecklade i Braunschweig. Dessa komponenter sammanförs av eClassics till ett batterisystem som är lämpligt för T1:an. Liksom i den nya ID.3 och framtida ID.BUZZ, är högspänningsbatteriet inrymt centralt under golvet. Denna layout sänker tyngdpunkten och förbättrar därmed köregenskaper.
CSS snabbladdning möjliggör laddning till 80 procent på 40 minuter
Batteriet laddas via ett CCS-uttag. Det möjliggör laddning med växelström eller likström. Växelström: Batteriet laddas via en AC-laddare med laddningseffekt mellan 2,3 och 22 kW, beroende på elkälla. Likström: Tack vare CCS-ladduttaget kan högspänningsbatteriet också laddas vid en DC-snabbladdare med upp till 50 kW laddningseffekt. I detta fall kan det laddas upp till 80 procent på 40 minuter. Räckvidden med en full batteriladdning är mer än 200 kilometer.
Nytt chassi ger ökad komfort, höjd säkerhet och ännu roligare köregenskaper
Jämfört med T1 känns det helt annorlunda att köra e-BULLI. Denna känsla förstärks av det omarbetade chassit. Multilänkaxlar fram och bak med justerbara stötdämpare, en omarbetad styrning och ventilerade skivbromsar runt om bidrar till mer modern, dynamisk och samtidigt lugnare och säkare körupplevelse.
Volkswagen Transportbilar har modifierat designen både ut- och invändigt
Parallellt med det nya elektriska drivsystemet har ett interiörskoncept skapats för e-BULLI som är både snyggt och avantgarde. Det nya utseendet och motsvarande tekniska lösningar utvecklades av Volkswagen Transportbilars designcenter i samarbete med VWCV Vintage Vehicles och kommunikationsavdelningen. Konstruktörerna moderniserade utsidan av det ikoniska fordonet med stor känslighet och finess, inklusive lackering i tvåtonsfärgerna 'Energetic Orange Metallic' och 'Golden Sand Metallic MATTE'. Det är med detaljer som de nya runda LED-strålkastarna med varselljus, som moderniseringen kommuniceras utåt. På utsidan av bilen finns det också LED-laddningsindikatorer som signalerar hur mycket laddning som finns i litiumjonbatteriet, redan innan föraren har hoppat in på förarplatsen.
Det är först när du tittar genom fönstren in i det åttasitsiga interiören som du märker att några saker inte är som du trodde i en folkabuss. Volkswagen Transportbilars designers har omarbetat mycket av interiören utan att förlora det ursprungliga konceptet. Sittplatserna är en av de nya detaljerna. I samklang med bilens yttre har de också tvåtonsfärgade ytor i 'Saint Tropez' och 'Saffrano Orange'. Den nya växelspaken är placerad i en konsol mellan föraren och främre passagerarsätet. Även integrerad här är start/stopp-knappen för elmotorn. Massivt trä liknande det på ett fartygsdäck används på golvet. Som ett resultat av detta och med de fina ljusa lädertonerna får denna elektrifierade folkabuss en maritim känsla. Detta intryck förstärks av det stora öppningsbara taket.
Instrumenteringen har också moderniserats. Den nya hastighetsmätaren är baserad på originalets, medan en liten digital display tillkommit som blir en länk tilll den moderna eran. Den digitala displayen, i den annars analoga hastighetsmätaren, ger föraren en mängd information, inklusive räckvidd. Lysdioder indikerar också om till exempel parkeringsbromsen är aktiverad eller om laddkontakten är ansluten. Det finns en liten men härlig detalj mitt i hastighetsmätaren: en stiliserad Bulli-symbol. En mängd ytterligare information visas via en surfplatta integrerad i takkonsolen. Via Volkswagens ‘We Connect’ kan e-BULLI också kommunicera med en smartphone och skicka information som: återstående laddningstid, nuvarande räckvidd, körda kilometer, restider och energiförbrukning. Musiken ombord kommer från en autentisk snygg radio i retrostil, som dessutom är utrustad med spjutspetsteknologi som DAB +, Bluetooth och USB. Radion är kopplad till ett ljudsystem med dolda komponenter, som en aktiv subwoofer.
Alla som tycker att nya e-BULLI är en ikon för framtiden kan förverkliga sin dröm. Hos eClassics erbjuder man T1-konverteringen, komplett med omdesignade hjulupphängningar fram och bak, till priser från 64.900 euro. T2- och T3-konverteringar erbjuds också av eClassics. Företaget kan också erbjuda de kompletta delarna till kvalificerade återförsäljare.
Kontakt: eClassics GmbH & Co. KG / anfrage@e-classics.eu / www.e-classics.eu / +49 7159 9331 82.
Kontakter
Alexander DahlinPress- och Reklamansvarig
Volkswagen Transportbilar
Bilder











Om

Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje
08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se
Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.
Följ Volkswagen Transportbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar
Nya Volkswagen Transporter och Caravelle - Priser, fakta och bilder14.3.2025 10:35:09 CET | Pressmeddelande
Nu lanseras den tredje produktlinjen inom "Folkabuss-paraplyet". 75-års jubilerande folkabussen består idag av Multivan/California, ID. Buzz/ID. Buzz Cargo och den nya plattformen för Transporter/Caravelle. Volkswagen Transporter och Volkswagen Caravelle är skräddarsydda för kommersiellt användande och kommer med ökad lastvolym, lastvikt och dragförmåga. Med en stor lanseringskampanj introducerar nu Volkswagen Transportbilar den i Sverige mycket populära Transporter. Nedan följer detaljerad information om de nya modellerna Transporter och Caravelle, som även erbjuds i ett helelektriskt utförande.
75 år med folkabussen - Volkswagen Transportbilar firar sin ikon8.3.2025 00:01:00 CET | Pressmeddelande
Volkswagen Transportbilar firar 75 år med Folkabussen, den transportbil (och minibuss och campervan) som har producerats längst i Europa. Den 8 mars 1950 lämnade den allra första transportbilen av generation T1 produktionsbandet i Wolfsburg. Sedan dess har fler än 12,5 miljoner VW-bussar tillverkats. Det gör den till Europas mest framgångsrika transportbil genom tiderna och som utvecklats till en kultbil för flera generationer. Upptäck folkabussens första sex generationer, fram till dagens tre produktlinjer med Transporter/Caravelle, Multivan/California och ID. Buzz/ID. Buzz Cargo.
Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare 2024 - Markus Ostermaier tillträder som ny märkeschef 202521.1.2025 11:02:57 CET | Pressmeddelande
I samband med att vi summerar Volkswagen Transportbilars resultat för 2024 och lanserar en helt ny Transporter, tillträder en ny märkeschef för Volkswagen Transportbilar i Sverige. Markus Ostermaier efterträder Helmut Löb som återvänt till Volkswagen Transportbilar i Hannover efter närmare fem år på tjänsten.
Fyrhjulsdrivna laddhybrider - Säljstart för Volkswagen Multivan och California eHybrid 4MOTION6.11.2024 13:58:42 CET | Pressmeddelande
Multivan och California eHybrid 4MOTION imponerar med en elektrisk räckvidd på ca 9 mil. Modellerna är också de första bilarna på Volkswagens MQB-plattform med elektrisk driven bakaxel som ger fyrhjulsdrift. Inom campingsegmentet bjuder California eHybrid 4MOTION ett fönster mot framtidens husbilar. Båda modeller finns nu att beställa hos Volkswagen Transportbilars återförsäljare.
Nu startar försäljningen av Volkswagen ID. Buzz GTX18.10.2024 10:53:28 CEST | Pressmeddelande
Med fyrhjulsdrift genom en motor på varje hjulaxel och kraftfull prestanda (total systemeffekt på 250 kW/340 hk), gör ID. Buzz GTX entré på Volkswagen Transportbilars hemsida och i säljsystemen ute hos våra 90-tal agenter runt om i Sverige. Om man vill beställa den snabbaste folkabussen någonsin, under dess 75-åriga historia, står valet mellan normalt axelavstånd och upp till 6 sittplatser eller långt axelavstånd (+ 25 cm) med 7-sitsig konfiguration som standard.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum