Högskolan i Halmstad utbildar fler forskare knutna till lärarutbildning

Under första halvåret 2020 byggs forskarskolornas verksamhet upp vid Högskolan i Halmstad och de andra samverkande lärosätena, för att enligt plan starta till hösten 2020. Alla tre forskarskolor är finansierade av Vetenskapsrådet med totalt 120 miljoner kronor.
– Vi är mycket glada över att börja rekrytera och välkomnar ansökningar från såväl yrkesaktiva lärare på olika skolor som personer som är verksamma inom lärarutbildningar och som vill utbilda sig till forskare och samtidigt bidra till lärarutbildningen, säger Pernilla Nilsson, vetenskaplig ledare för de tre forskarskolorna.
KÄKK: Kunskap, ämnen och kvalitet i lärarutbildning och klassrum – en forskarskola för lärarutbildare, i samverkan mellan Karlstads universitet, Högskolan i Halmstad och Högskolan Väst, som erbjuder doktorandtjänster i olika ämnen. Forskarskolan hålls samman av gemensamma kurser och seminarier.
UPGRADE: Lärarutbildning och skolans digitalisering är en nationell forskarskola i samarbete mellan nio lärosäten. Syftet är att stärka den digitala kompetensen i lärarutbildningarna och öka andelen lärarutbildare med forskarutbildning. Värdlärosäte är Umeå universitet.
FontD: Nationella forskarskolan i naturvetenskapens och teknikens didaktik syftar till att utveckla praktiknära forskning som analyserar och utvecklar didaktiska modeller för att främja lärande i naturvetenskap, både i skolan och i lärarutbildningen. FontD är ett nätverkssamarbete mellan tio lärosäten med Linköpings universitet som värd.
Doktorandtjänsterna riktar sig till lärare och lärarutbildare som är intresserad av att forska kring digitalt lärande i skola och lärarutbildning, samt kring ämnesdidaktiska frågeställningar relaterat till undervisning och lärande i naturvetenskap, matematik och samhällsvetenskap. Forskningsprojekten i samtliga forskarskolor ska knytas till grundskola, gymnasieskola eller lärarutbildning.
Doktoranderna knyts till lärarutbildningen, Akademin för lärande, humaniora och samhälle vid Högskolan i Halmstad, och ingår i en forskande miljö med fokus på digitalt lärande och ämnesdidaktik.
– Att vara doktorand i en forskarskola innebär att du möter doktorander från andra lärosäten som ingår i samma forskarskola. På så sätt kan du skapa ett värdefullt nätverk med doktorander och forskare över hela Sverige. Genom forskarskolorna väver vi ett samarbete med ett 20-tal lärosäten, det är viktigt för såväl den enskilda doktoranden som för vår lärarutbildning, säger Pernilla Nilsson.
Mer information om forskarskolorna
Kontakt: Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapens didaktik, 070-835 27 72, pernilla.nilsson@hh.se
Kontakter
Kristina RörströmKommunikatör
Tel:072-977 38 36kristina.rorstrom@hh.seBilder
Länkar
Om
Högskolan i HalmstadBox 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad
035-16 71 00https://www.hh.se/
Det innovationsdrivande lärosätet
Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.
Följ Högskolan i Halmstad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad
AI-modell hittar hjärtsviktspatienter i riskzonen16.12.2025 09:01:02 CET | Pressmeddelande
Tiden efter utskrivning är kritisk för många hjärtsviktspatienter, men det är ofta svårt att förutse vilka som riskerar att behöva vård igen. I projektet Heart Failure Readmission Prediction (HaRP) har forskare vid Högskolan i Halmstad tagit fram en AI-modell som ska hjälpa vårdpersonal att fånga upp riskpatienter i tid.
Ny forskning: Vården blir bättre när barnen får säga sitt9.12.2025 09:05:00 CET | Pressmeddelande
Barn har rätt att vara delaktiga i sin egen vård. Ändå är det ofta vuxna som styr samtalen, besluten och verktygen. Ny forskning från Högskolan i Halmstad undersöker hur normkritisk design kan göra det lättare för barn att komma till tals. Resultaten visar att små förändringar i perspektiv och arbetssätt kan få stor betydelse för barns hälsa, trygghet och inflytande.
Grannar över gränsen – så samarbetar samhällen i krigets skugga5.11.2025 10:30:18 CET | Pressmeddelande
När kriget i Ukraina hotar att rita om Europas karta riktar Sara Svensson, docent vid Högskolan i Halmstad, blicken mot gränsregionerna. Hon studerar hur människor klarar vardagen mitt i osäkerhet och oro – och hur lokala samhällen kan bygga motståndskraft när världspolitiken gungar.
De får Högskolans pris för samverkan22.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Henrik Barth och Bengt-Göran Rosén tilldelas Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation 2025. De två professorerna belönas för sitt långsiktiga arbete med att omsätta forskning till konkret samhällsnytta – genom nära samarbete med näringsliv, samhällsaktörer och internationella partner.
Forskning slår hål på myten om varför vi drabbas av stress13.10.2025 08:13:54 CEST | Pressmeddelande
Högutbildade kvinnor med flera barn syns ofta i statistiken över stressrelaterad sjukfrånvaro. Men en ny avhandling från Högskolan i Halmstad visar att förklaringen inte ligger i kön, utbildning eller familjesituation – utan i hur vi skapar mening och balans i vardagen. En viktig nyckel till hälsa är att förstå att det inte bara handlar om vad vi gör, utan också om hur och varför vi gör det.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
