
Topp 20: hetaste kompetenserna för marknadsförare 2019

Det har blivit marknadsförarnas tur i utbildning.se:s löpande undersökningsserie: Heta kompetenser. Närmare 700 annonser för marknadsförare har analyserats för att kunna kartlägga arbetsgivarnas mest önskade kvalifikationer.
Då var det dags igen för utbildning.se att granska marknadsförarnas mest eftertraktade egenskaper. Är du nyfiken på att se vilka förändringar som har skett sedan förra året?
Topp fem består av, i stigande ordning: flexibel, social, positiv, driven och examen. Från 2018 ser vi två nya kompetenser göra entré. Flexibilitet och social förmåga petar strukturerad och Adobe-programmen lite längre ner på listan. För Adobe-programmen är det ett ganska stort tapp, men mer om det lite längre ner i undersökningen.
Topp 20 hetaste kompetenserna för marknadsförare 2019
1. Examen | 41,6 % |
2. Driven | 31,8 % |
3. Positiv | 25,8 % |
4. Social | 21,9 % |
5. Flexibel | 19,5 % |
6. Nyfiken | 16,7 % |
7. Självständig | 15,3 % |
8. Strukturerad | 14,7 % |
9. Ansvarsfull | 12,1 % |
10. Pedagogisk | 11,8 % |
11. Effektiv | 11,7 % |
12. Kreativ | 11,2 % |
13. Resultatinriktad | 10,5 % |
14. Samarbetsvillig | 10,2 % |
15. Inspirerande | 8,6 % |
16. Initiativtagande | 8,1 % |
17. Lyhörd | 7,9 % |
18. Adobe | 7,9 % |
19. Microsoft Office | 6,5 % |
20. Självsäker | 6,2 % |
Nu och då
Vi har redan trampat oss igenom topp fem, men på resten av listan händer det också spännande saker! Först och främst kan sex nya kompetenser noteras: lyhörd, social, effektiv, självsäker, resultatinriktad och initiativtagande.
Mest anmärkningsvärd är social som från att inte varit med på listan överhuvudtaget nu hamnat på en fjärde plats. Hur kommer det sig? Social är en mycket vanlig kompetens som ofta efterfrågas, det kan därför krävas ganska små skiften bland de andra kompetenserna för att social ska kunna klättra. På samma sätt är det med Adobe som faller långt ner på listan eftersom kompetensen förmodligen inte har samma bredd som social.
I dessa datadrivna tider är det också intressant att se att initiativtagande och framförallt resultatinriktad letar sig in på topp tjugo. Jobbannonser följer trender och just nu ska marknadsförare jobba datadrivet, med stort fokus på mål. Då är det inte så konstigt att lite mer pragmatiska kompetenser dyker upp i allt fler jobbannonser.
Arbetsmarknad, lön och utbildning
Marknadsförare har en snittlön på 43 400 kr i månaden. Lönen baseras på flera faktorer, till exempel bransch, erfarenhet, utbildning och spetskompetens. Det brukar också vara lite bättre betalt i storstäderna på grund av konkurrensen mellan arbetsgivare.
Vill du jobba med marknadsföring? Då kan vi rekommendera yrkesutbildningar eller högskoleutbildningar i kombination med praktik, vilket är ett vanligt sätt att göra karriär inom marknadsföringsyrken. Branschen är i hyfsad balans, det finns jobb att söka, men konkurrensen om jobben är ofta ganska tuff.
Yrkesförberedande program via YH eller universitetsutbildningar inom kommunikation ger en bra grund att stå på.
Heta kompetenser
Hösten tar grepp om Sverige, när utbildning.se, mot slutet av september gör 2019 års version av Heta kompetenser marknadsförare! Vi har gått igenom 694 annonser för marknadsförare för att ge dig en så rättmätig bild som möjligt av hur arbetsmarknaden för denna yrkesgrupp ser ut.
Tidigare har vi kikat på jurister, HR och projektledare, med flera. Kvar att analysera: säljare ingenjörer och kommunikatörer.
Frågor
Söker du karriär och utveckling? Då har du hittat hem! utbildning.se:s redaktion jobbar hårt för att ta det senaste och mest intressanta kring kompetensutveckling direkt till dig. Har du frågor om hur vi jobbar eller några andra funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på info@utbildning.se.
Källa: Arbetsförmedlingen och SCB
Kontakter
Madeleine LindahlKommunikationschef utbildning.se
Tel:072 080 72 22madeleine.lindahl@utbildning.seBilder
Om
utbildning.se är Sveriges största söktjänst för kompetensutveckling för yrkesverksamma. Tusentals internetanvändare som letar efter kurser och utbildningar besöker utbildning.se varje dag, där hittar de cirka 8.000 utbildningar från 300 utbildningsarrangörer.
Genom analysverktyg, intresseanmälningar och andra funktioner på utbildning.se samlas information om användarna och vad de efterfrågar. Vi på utbildning.se producerar inte utbildningar själva, men har tillgång till information om branschens utbud. Det ger oss en unik möjlighet att överblicka och få fram värdefull kunskap om statistik och trender. Vi gör även regelbundet olika undersökningar via frågeformulär rörande kompetensutveckling.
Följ utbildning.se
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från utbildning.se
Nu öppnar ansökan till MBA-stipendiet7.3.2023 12:38:36 CET | Pressmeddelande
Dagens industri, utbildning.se och Handelshögskolan i Stockholm ger återigen möjlighet att ansöka om SSE MBA-stipendium värt 595 000 SEK för 18 månaders studier vid Handelshögskolan i Stockholm.
Kompetensutveckling på agendan med Upskill & Reskill 202311.1.2023 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 25 januari anordnar utbildning.se i partnerskap med Framgångsakademin och Microsoft Sverige den andra upplagan av det kostnadsfria och digitala evenemanget Upskill & Reskill. Tillsammans bjuder man in till en dag av föreläsningar och panelsamtal som inspirerar till kompetensutveckling. Förra året deltog 4600 personer i evenemanget och i år är ambitionen att locka ännu fler deltagare.
Anna Wieslander – årets vinnare av MBA-stipendiet31.10.2022 09:26:17 CET | Pressmeddelande
Sedan 2007 har utbildning.se delat ut MBA-stipendiet i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm och Dagens industri. Årets vinnare är Anna Wieslander, COO på Elonroad, som ser fram emot att samla på sig kunskap och ta företaget till nästa nivå.
Hetaste kompetenserna för marknadsförare5.10.2022 10:12:21 CEST | Pressmeddelande
utbildning.se har granskat och sammanställt närmare 500 jobbannonser för att kartlägga de mest eftertraktade egenskaperna och kompetenserna för marknadsförare. Listan över de mest efterfrågade kompetenserna toppas av personliga egenskaper där social, driven och en examen värderas särskilt högt.
Nu öppnar ansökan till MBA-stipendiet22.3.2022 09:18:24 CET | Pressmeddelande
Dagens industri, utbildning.se och Handelshögskolan i Stockholm ger återigen möjlighet att ansöka om SSE MBA-stipendium värt 495 000 SEK för 18 månaders studier vid Handelshögskolan i Stockholm.