Allt fler städer inför tillfälliga cykelkörfält när trafiken minskar
Det pågår många initiativ just nu runt om i världen för att underlätta resor för personal i samhällsviktig verksamhet, men även för personer som behöver förflytta sig utan att utsätta sig för onödig smittorisk. Ett sätt är att ge mer plats åt cykeltrafiken.
– Det går att snabbt leda om trafiken till ökad tillgänglighet för cykel. Bogota har exempelvis på kort tid byggt upp 76 km ny cykelväg med trafikkoner. Och Berlin har skapat två helt nya cykelleder med gula markeringar i gatan som vanligen används för omledningar. Detta är möjliga åtgärder även för svenska städer, menar Julie Schack Møller-Kristensen, på WSP med erfarenhet från strategisk cykelplanering i både Nederländerna och Danmark.
Pilotprojekt för cykelkörfält har testats tidigare i svenska städer, till exempel på Götgatan i Stockholm då två bilkörfält gjordes om till cykelkörfält. Denna lösning är idag permanent.
– Den drastiska förändringen i hur – och hur mycket – vi transporterar oss just nu kan vara ett tillfälle att testa nya idéer, men det gäller att tänka igenom val av sträcka och att körfältet blir trafiksäkert. Vi kommer kunna lära oss mycket både om beteendeförändringar och framtida stadsplanering av den speciella situation vi nu befinner oss i, säger Julie Schack Møller-Kristensen.
Fem steg till utökade cykelkörfält
- Nya möjligheter och framtida behov. Den minskade biltrafiken ger möjligheter att omforma dagens infrastruktur på kort sikt och samtidigt ge viktiga lärdomar till framtidiga utformning av våra gator.
- Val av sträcka. För att temporära cykelstråk ska fungera i praktiken måste de införas där de gör mest nytta. Just nu ser vi ett förändrat resmönster där de som jobbar hemifrån gör fler lokala och korta resor. Samtidigt behöver samhällsviktig personal fortfarande kunna resa utan att riskera onödig smittorisk. Dataanalys och crowd sourcing är ett sätt att få vägledning vid val av sträcka.
- Även tillfälliga körfält behöver vara säkra. Även om man ”bara” vill göra temporär cykelinfrastruktur måste den vara säker. Fysisk separering från motortrafiken och gående är nödvändig, både för säkerheten för cyklisten och för att förhindra att bilar parkerar på cykelbanan.
- Kommunikation och användning. Det är viktigt att det är tydligt för användarna var den tillfälliga cykelbanan går. Skyltar behöver vara tydliga såväl som markeringar i gatan. Det är också viktigt att utforma korsningarna och trafikljus på rätt sätt.
- Lära för framtiden. Tillfälliga cykelbanor kan ge förändrade beteenden även på längre sikt. Vi kommer dessvärre behöva förbereda oss på att fler pandemier kan drabba oss. Därför är det viktigt att vi lär oss att utforma mer motståndskraftiga städer för framtiden. Kanske detta kan vara början på flera cykelvänliga städer i världen.
För mer information, vänligen kontakta
Julie Schack Møller-Kristensen,
julie.schack@wsp.com
010 7227877
Kontakter
Ellen HuitfeldtPR Manager
Tel:0701629311ellen.huitfeldt@wsp.comBilder
Om
Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.
Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.
Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.
Följ WSP
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från WSP
WSP utreder Nobelbanans sträckning6.9.2024 15:22:43 CEST | Pressmeddelande
Väsentligt snabbare resor och mer klimatsmarta transporter är bara några av tungt vägande fördelar med en ny järnvägssträcka mellan Örebro och Kristinehamn. WSP vinner det viktiga uppdraget att ta fram lösningarna till den så kallade Nobelbanan, en central del i utbyggnaden av stråket mellan Oslo och Stockholm och en viktig länk att knyta Värmland till Mälardalen och Stockholm.
WSP vinner avtal med Boverket5.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
WSP har vunnit den förnyade upphandlingen av ramavtalet för Boverkets sakverksamhet. Avtalet gäller från september 2024 till som längst september 2028.
Azib Banaras ny CFO på WSP4.6.2024 09:50:02 CEST | Pressmeddelande
WSP har utsett Azib Banaras till Chief Financial Officer för WSP Norden och Sverige.
WSP får uppdrag att förena Roslagsbanan med T-centralen15.5.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
WSP har fått förtroendet att utforma T-centralen i Stockholm när Roslagsbanan ska knytas ihop med Stockholms centrala delar.
Anna Winde ny hållbarhetschef på WSP18.4.2024 09:01:00 CEST | Pressmeddelande
WSP har utsett Anna Winde som ny hållbarhetschef för WSP Sverige och Norden. Anna kommer att vässa WSPs kunderbjudande genom att förstärka hållbarhetslösningar som en naturlig del av leveranserna och öka WSPs externa positionering inom hållbarhetsfrågor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum