Lidl satsar på flergångspåse för frukt och grönt

Lidl Sverige tar nu nästa steg för minskad plastanvändning och lanserar en återanvändningsbar påse för frukt och grönt. Flergångspåsen är tillverkad av återvinningsbar polyester och går att tvätta i maskin.
Nu på Lidl - Miljövänlig och slitstark flergångspåse för frukt och grönt.

Under 2018 lanserade Lidl en global plaststrategi med målet att minska plastanvändningen med 20 procent till 2025. Sedan dess har livsmedelskedjan tagit flera steg för en minskad användning, bland annat genom att fasa ut all engångsplast ur butikerna. Den första maj träder en ny plastskatt i kraft, vilket innebär en prishöjning på plastbärkassar och de tunna påsarna för frukt och grönt.

Som ett alternativ till de tunna påsarna lanserar Lidl nu en slitstark återanvändningsbar påse i polyester som gör det enklare för de kunder som vill göra hållbara val. Tanken med flergångspåsen är att den ska användas många gånger och därmed minska plastanvändningen.

- Att minska användningen av plast är en central del i vår hållbarhetsstrategi och vi arbetar ständigt med att utveckla miljövänliga lösningar och alternativa produkter. Bland det viktigaste vi kan göra är att ge våra kunder möjlighet att göra bra val i butik och guida dem till mer hållbara alternativ. Påsen är gjord för att innehålla frukt och grönt, men vem säger att du inte kan använda den som tvättpåse mellan veckohandlingarna, bara fantasin sätter gränser, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Om Flergångspåsen
Påsen är slitstark, är tillverkad i återvinningsbar polyester och kan tvättas i maskin. Redan efter fem användningar är påsen mer miljövänlig än den vanliga engångsplastpåsen. Påsen finns tillgänglig i samtliga Lidl-butiker och kostar 14,90 kronor för en förpackning om två. Påsen väger 8 gram och vikten dras bort i kassan.

Nu på Lidl - Miljövänlig och slitstark flergångspåse för frukt och grönt.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls falukorv väcker barndomsminnen – Bäst i test!6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sveriges falukorv från det egna varumärket Matriket får i en ny testbedömning högst betyg och tilldelas utmärkelsen bäst i test. Testet, utfört av en panel om tio deltagare, gjordes på ett urval av korvar från olika livsmedelskedjor. Lidl Sveriges falukorv från det egna märket Matriket gick hem hos hela panelen med fina omdömen som ”Smakade som jag minns att falukorv smakade när jag var barn”.

Lidl Sverige skänker 424 839 kr till Sveriges Stadsmissioner1.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Som en del av julkampanjen under november och december hade Lidl Sverige en tillfällig artikel i sitt sortiment, närmare bestämt en gosig tvättbjörn, till försäljning i samtliga av livsmedelskedjans 205 butiker. Lidl Sverige beslutade att skänka alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen vidare och nu står det klart att hela 424 839 kr går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet. Gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet.