Roligt och på blodigt allvar – UMO slår ett slag för menspratet!

– Vi förstår av ungas frågor och berättelser att det här är svårt att prata om med vuxna. Det finns också många myter och felaktiga fakta om mens, säger Therese Zetterqvist Eriksson, barnmorska på UMO.se.
På torsdag är det internationella mensdagen. Men på UMO har vi tagit det ett steg längre. För att öka kunskapen och minska tabun kring mens har UMO.se en hel mensvecka. Det kommer bli olika aktiviteter i sociala medier och på sajten.
– Vi har jättemycket bra innehåll om mens där både den som har mens själv och den som inte har det kan lära sig mer. Allt från fakta med förklarande bilder om varför vi får mens till poddar där unga pratar om hur det är att ha sex under mensen, säger Åsa Sandler ansvarig för det redaktionella innehållet på UMO.se.
På UMO.se kan man även hitta ungas egna berättelser och frågor och svar om mens. Skulle man mot förmodan inte hitta svaret på sin fråga på sajten kan man ställa den anonymt till Fråga UMO.
Varje år tar Fråga UMO.se emot närmare 10.000 frågor. Av dem är det en stor del som handlar om just mens.
– Under de över 10 år som vi varit igång har frågor om mens alltid varit vanliga och så kommer det nog fortsätta vara. Det känns bra att vi finns här och kan ta emot de frågor som de vill ställa anonymt och ge ett pålitligt och stärkande svar, säger Therese Zetterqvist Eriksson, barnmorska på Fråga UMO.
Följ UMO:s mensvecka på instagram @umo.se och på sajten www.umo.se
Nyckelord
Kontakter
Liselotte Nordh RubulisKommunikationsansvarig
Tel:072-593 01 05Liselotte.Nordh.Rubulis@inera.seBilder
Länkar
Om
Om UMO.se
UMO.se är en webbplats om sex, hälsa och relationer för unga mellan 13 och 25 år. UMO.se är det självklara valet när unga söker information och dialog om kroppen, sex, relationer, psykisk hälsa, alkohol och droger, självkänsla och mycket annat. Det är de ungas perspektiv som står i fokus, ungas möjlighet att med kunskap skapa ett större handlingsutrymme för att fatta bra beslut om saker som rör det som känns viktigt i livet och som påverkar den egna hälsan.
UMO.se har funnits sedan 2008 och drivs av Inera AB, ett bolag som ägs gemensamt av alla landets regioner och kommuner.
UMO.se har cirka 450 000 besök i månaden och över en halv miljon visningar på TikTok varje månad.
Följ UMO.se
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från UMO.se
UMO.se vänder på perspektiven - lanserar nya innehållet Må bra13.1.2025 13:56:27 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har det kommit många rapporter om den psykiska ohälsan bland unga. Stress, oro och ångest ökar i målgruppen[1][2]. Det är ett samhällsproblem, men att ständigt lyfta fram de negativa aspekterna riskerar att förvärra dem. Nu vänder UMO.se på perspektivet och fokuserar på styrka, utveckling och framtidstro.
Årets julkalender från UMO - inlästa sexnoveller29.11.2022 08:14:53 CET | Pressmeddelande
Sajten UMO.se erbjuder sexnoveller som alternativ till porr. Sexnovellerna är skrivna av unga, handlar om unga och är inlästa av unga. Förutom att vara upphetsande ska de ge en mer realistisk bild av sex. Under december släpper UMO för första gången en julkalender med sexnoveller för unga.
UMO.se - Sveriges klokaste tonåring fyller 13 år18.11.2021 10:20:29 CET | Pressmeddelande
18 november 2008 lanserades UMO.se, en ungdomsmottagning på nätet. Den här erfarna tonåringen, har sedan starten svarat på närmare 100 000 anonyma frågor från unga och besökts mer än 50 miljoner gånger.
Sexnoveller är UMO:s julklapp till unga!15.12.2020 09:36:30 CET | Pressmeddelande
Torsdag 17 december klockan 10 blir det paketöppning i sociala medier när UMO presenterar elva nya sexnoveller. Novellerna har kommit in genom en tävling där unga själva har skrivit och skickat in sina bidrag. Åtta av novellerna är också inspelade och går att lyssna på som podd. Sexnoveller är bland det mest lästa och lyssnade på UMO.se. Kanske blir de ännu populärare nu när vi ska hålla fysisk distans till andra.
UMO vinner Publishingpriset för Youmo skola10.11.2020 16:18:34 CET | Pressmeddelande
UMO har vunnit Publishingpriset 2020 för utbildningsmaterialet Youmo skola i kategorin Utbildnings- och instruktionssajter. Motiveringen löd ”För utmärkt hantering av ett viktigt ämne med föredömlig målgruppsanpassning i text och bild”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum