Statens servicecenter kapar kostnaderna för staten
Statens servicecenter tillhandahåller tjänster för statliga myndigheter, inom ekonomi- och personaladministration, med målsättningen att sänka kostnaderna med bibehållen eller ökad kvalitet. Myndigheten grundades den 1 juni 2012.
– Det kontinuerliga arbete som sker inom Statens servicecenter för att hålla tillbaka kostnadsutvecklingen för tjänsterna har inneburit att vi inte behövt höja avgifterna för våra lönetjänster sedan 2017. Att vi nu kan sänka kostnader för våra lönetjänster känns väldigt bra. Det är ett viktigt kvitto på att våra leveranser inte bara sparar tid men också pengar, säger generaldirektör Thomas Pålsson.
Trots årliga ökade kostnader för system och personal har Statens servicecenter inte höjt avgifterna för sina lönetjänster de senaste tre åren. Grundavgiften för lönesystem inom lönetjänsten sänks nu med två kronor per lönespecifikation från och med den 1 juli.
Myndigheten har också tagit fram en första version av en standardiserad grundtjänst för redovisning, lön- och e-handel i en paketerad helhetslösning. Genom det gemensamma innehållet möjliggörs att fullt ut ta tillvara de stordriftsfördelar som kommer ur stora volymer och en standardiserad uppsättning.
I samband med att ett antal myndigheter under året byter lönesystem från Palasso till Primula har flera valt att flytta sina kundunika lösningar till Statens servicecenters standardiserade grundtjänst. En effekt av standardiseringen innebär en kostnadsbesparing på 23 miljoner kronor för statsförvaltningen som helhet.
Ytterligare en åtgärd som har medverkat till att spara pengar är satsningen på digitalisering. En utökad digitalisering inom e-handel- och lönetjänsterna har medfört effektivare arbetssätt och lägre kostnader.
Mer information:
Åtgärder för att minska kostnadsutvecklingen för administrativa tjänster
Kontakter
Johan ErikssonPresskommunikatör
Tel:072-205 94 28johan.eriksson@statenssc.seOm
Statens servicecenter bidrar till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. Vi levererar administrativa tjänster till andra myndigheter och även lokal statlig service till privatpersoner och företag. Fram till och med år 2024 utökar vi till 147 servicekontor.
På våra servicekontor ger vi vägleding och service i tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Följ Statens servicecenter
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Statens servicecenter
Samlat stöd från kommunen och myndigheter till de som påverkas av Northvolts konkurs30.5.2025 08:02:51 CEST | Pressmeddelande
Northvolts konkurs påverkar ett stort antal anställda och företagare i Skellefteåregionen. För att samordna insatser och erbjuda konkret stöd till dem som drabbas kommer kommunen och fler myndigheter tillsammans etablera stöd på platsen, en krishubb.
Statens servicecenter får minskade anslag - servicekontoren blir färre29.1.2025 15:12:13 CET | Pressmeddelande
Statens servicecenter redovisar till regeringen hur lokal statlig service kan bedrivas med ett lägre anslag.
Nyrenoverat servicekontor öppnar i Sala9.1.2025 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Servicekontoret i Sala har varit stängt för renovering. Den 13 januari öppnar verksamheten i nyrenoverade lokaler på Gillegatan 3.
Nya lokaler för statliga servicekontoret i Ystad8.1.2025 08:05:00 CET | Pressmeddelande
Statens servicecenters servicekontor flyttar den 17 januari in i nya lokaler på Sankt Knuts torg i Ystad.
Nu öppnar vi servicekontoret i Rinkeby15.10.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Den 15 oktober får invånare i Järva närmare till statlig service. På det nya servicekontoret kan du få stöd och vägledning i ärenden som gäller Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
