Nu drar damallsvenskan igång – så blir Sportbladets satsning
27 juni är det premiär. Nykomlingarna och mesta mästarna Umeå IK FF och Piteå IF DFF, som vann SM-guld 2018, blir först ut i premiäromgången som dessutom innehåller toppmötet mellan FC Rosengård och FC-Vittsjö GIK, ettan mot trean 2019.
– Damallsvenskan är ofta mycket jämn och het hela vägen in i slutomgångarna så det gäller att vara på tå från början. Det gäller även för Sportbladet som kommer göra allt vi kan för att skildra kampen om SM-titeln på allra bästa sätt. Vi har alla väntat länge på att det ska börja och det är härligt att serien snart sätter igång, säger Patric Hamsch.
Redan i maj, när pandemin ännu satte stopp för fotbollen, var det premiär för Sportbladets program ”Segertåget”. Där djupanalyserades de tolv lagen i damallsvenskan av experten Kristoffer Bergström under ledning av programledaren Anna Rydén. Duon är nu redo för att säsongen ska dra igång och fokus ligger på att leverera initierad och högkvalitativ journalistik kring damallsvenskan. Sportbladet kommer dessutom återkommande att sända studioprogram med experter kring utvalda toppmatcher i serien.
Andra nyheter från Sportbladet, utöver ”Segertåget”, för att möta behovet av kvalificerad och initierad sportjournalistik:
- Guldplanen. En serie artiklar om hur varje enskilt lag ska ta hem guldet.
- Stjärnchatten. Under säsongen kan Sportbladets läsare chatta med spelarna det snackas om.
- Rankingen. Sportbladet rankar och listar det mesta under säsongen.
- Veckans Lag. Varje vecka utser redaktionen veckans hetaste elva.
- Livechatt. För att höja pulsen under heta matcher live-bevakas dessa med en chatt där fansen blir en viktig del.
Bevakningen blir omfattande både via Sportbladet.se och Sportbladetplay.se under säsongen. Och det blir en intensiv säsong som nu ska genomföras på fem månader istället för sju ett vanligt år. Det innebär fler fotbollsmatcher på kort tid.
Priset på ett månadsabonnemang på Sportbladetplay.se blir 179 kr. En hel säsongsbiljett kostar 159 kr per månad. Enstaka matcher kostar 129 kr.
– Eftersom matcherna spelas utan publik känns det extra bra att vi kan erbjuda en maffig samling matcher varje månad. Prismässigt ligger vi i månadsabonnemanget i nivå med förra året sett till att antalet matcher per månad nu blir många fler den här säsongen, säger Sportbladets affärschef Katarina Koritz.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Katarina Koritz, affärschef, Sportbladet. Tel: 070-333 12 22. E-post: katarina.koritz@schibsted.com
Patric Hamsch, sportchef, Sportbladet. Tel: 070-945 38 70. E-post: patric.hamsch@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
