Svea Bank AB (publ)

Förseningsavgifter blir fråga för domstolen

Dela
Idag har Konsumentverket meddelat att de stämmer Svea Ekonomi för att bolaget har tagit ut förseningsavgifter för konsumentkrediter. Trots att det sedan många år är en branschpraxis, väljer Konsumentverket att driva frågan mot just Svea.

Svea har fört en dialog med Konsumentverket under 2020 kring rätten att ta ut förseningsavgifter i kreditsammanhang där uttag av en sådan är avtalad. Konsumentverket har nu valt ut Svea bland alla aktörer i branschen för att driva frågan domstolsvägen. Uttag av förseningsavgifter vid kredittagares sena betalningar har skett åtminstone sedan 1990-talet av majoriteten av bankerna och kreditbolagen. Några invändningar mot det har inte tidigare framförts från myndighetshåll.

- Vi tycker att det är förvånande att Konsumentverket väljer ut Svea för att driva frågan via domstol. Det naturliga hade varit att föra en diskussion med branschen som helhet. Jag anser att det finns stöd i konsumentkreditlagen om att ta ut en förseningsavgift, för att kompensera de faktiska kostnaderna, säger Mats Ihd Legal Counsel på Svea Ekonomi.

Konsumentverkets ståndpunkt är att Inkassokostnadslagen uttömmande anger vilka kostnader en borgenär har rätt att ta ut vid betalningsförseningar av gäldenär så som påminnelseavgift och inkassokostnad. Svea har uppfattningen att den lagen och Konsumentkreditlagen lämnar utrymme för borgenär att också få ersättning för annan kostnad som borgenär faktiskt har och drabbas av p g a betalningsförsening. Svea har också uppfattningen att en kostnad som uppkommer i ett visst skede ska tas ut där den uppkommer och inte överföras på kreditgivning i allmänhet vilket orättvist drabbar skötsamma kredittagare.

- Svea har gjort samma bedömning som övriga aktörer i branschen och det har fungerat sedan 90-talet utan att det har varit ifrågasatt. Om Konsumentverket får rätt kommer kostnaden för dåliga betalare att övervältras på den stora majoriteten av människor som är skötsamma, menar Mats Ihd Legal Counsel på Svea Ekonomi.

Då uppfattningar om rätten till kompensation för avtalsbrott går isär välkomnar Svea i sig att frågan nu bedöms objektivt av domstol men beklagar att Konsumentverket valt att rikta in sig på Svea som bara är en liten aktör på konsumentkreditmarknaden och undviker ta upp frågan med branschorganisationer eller stämma de större bankerna eller dominerande kreditgivare inom konsumentkreditområdet.
 

Kontakter

Mats Ihd, Legal Counsel Svea Ekonomi, mats.ihd@svea.com
tfn +46 8 735 90 58

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Fler vill spara skatteåterbäringen jämfört med i fjol15.4.2025 07:48:00 CEST | Pressmeddelande

Lågkonjunkturen har satt sina spår på svenskarnas privatekonomi. I en ny undersökning från Svea uppger närmare fyra av tio att det varit tufft att få ihop ekonomin det senaste året. Men istället för att prioritera hushållskassan när skatteåterbäringen betalas ut planerar över majoriteten att lägga den på sparande. Dessutom vill fler använda pengarna åt resor jämfört med i fjol.

Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande

Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.

2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye