Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Butiken på Skarphällsgatan 3-5 i Visby blir Lidls 196e butik i Sverige och innebär att livsmedelskedjan nu närmar sig målet om 200 butiker i Sverige innan årets slut. Butiken är 1 300 kvm och har samma breda sortiment som övriga Lidl-butiker.

- Vi har längtat efter att öppna vår första butik på Gotland eftersom det funnits en stor efterfrågan och höga förväntningar bland både gotlänningar och tillresta. Därför är det roligt att äntligen få slå upp dörrarna till butiken som dessutom sätter en standard för framtidens hållbara butiksbyggnader. Vi fortsätter att vara pionjärer inom hållbart byggande. Vi är övertygade om att vår nya butik kommer inspirera och fungera som skola för hur alla aktörer på marknaden kan bygga mer hållbart och minska klimatpåverkan under butikens hela livslängd, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Lidl Sverige är pionjärer inom byggande av hållbara butiker, bland annat utsågs butiken i Växjö till världens grönaste handelsbyggnad för något år sedan. Dessutom har flera av företagets butiker fått miljöcertifieringen BREEAM Outstanding.

- Vi är fast beslutna att minska vår klimatpåverkan och vi genomlyser alla delar av vår verksamhet för att nå detta mål. Våra butiker står för en väsentlig del av vår klimatpåverkan, men genom att bygga hållbart bidrar vi till våra hållbarhetsmål, säger Thomas Brattlöw, Fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Visbybutiken är byggd i trä, med träpaneler, träväggar, träbalkar och trätak. Den har utrustats med 780 kvm solceller på taket, som kommer förse butiken med förnyelsebar el. Dessutom har taket försetts med drygt 282 kvm gröna takytor, där det växer sedum, gräs och örter. På tomten finns två ekozoner och planteringsytor på cirka 1 450 kvm som bidrar till biologisk mångfald.

I juli 2019 togs det första spadtaget för den nya Lidl-butiken i Visby. Ett bygge som präglats av att minska klimatpåverkan under helas dess livslängd, från planering och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken ska under byggnadens hela livstid uppfylla kravet för netto noll utsläpp. Byggprojektet har krävt ett helhetstänkande genom hela processen där beställare, arkitekt och byggentreprenör har arbetat tätt. Med noggranna uträkningar och genomtänkta val av material, isolering, energisystem och mycket mer har man kunnat reducera miljöpåverkan. Certifieringen är framtagen av SGBC och är ett viktigt steg för att Sverige ska nå sina klimatmål, eftersom byggnader står för en stor del av våra utsläpp.

Fakta om Lidls nya butik:

Butiksyta:                                                                                  1 300 kvm
Total yta:                                                                                  2 200 kvm
Certifieringar:                                                                           NollCO2 enligt SGBC
                                                                                               BREEAM-SE Excellent
Arkitekter:                                                                                LINK
Byggentreprenör                                                                        Arriba Byggnads AB
Antal solceller                                                                            Knappt 480 (780 kvm)
Tak med sedum, gräs och örter                                                   282 kvm
Ekozoner                                                                                   2
Laddplatser för elbilar                                                                 2
Laddplatser för elcyklar                                                               4

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Lidls falukorv väcker barndomsminnen – Bäst i test!6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sveriges falukorv från det egna varumärket Matriket får i en ny testbedömning högst betyg och tilldelas utmärkelsen bäst i test. Testet, utfört av en panel om tio deltagare, gjordes på ett urval av korvar från olika livsmedelskedjor. Lidl Sveriges falukorv från det egna märket Matriket gick hem hos hela panelen med fina omdömen som ”Smakade som jag minns att falukorv smakade när jag var barn”.