Göteborg kampanjar för att stötta besöksnäringen i Sverige

Kampanjens utgångspunkt är att också det oväntade är bra och att i år står Sverige värd för sommarens resmål. Den planerade chartern till Las Palmas kan bli ett oväntat
minne från Linköping eller golfresan till Skottland en oväntad hole-in-one i Skövde. Budskapen kommer främst gå via destinationernas sociala medier och ska locka till att besöka nya platser i Sverige. Kampanjstart sker samma månad som Sveriges reserestriktioner förändrades (den 13 juni) och i samband med semestertider efter midsommar.
Detta blir en unik kampanj där 23 svenska destinationer tipsar om upplevelser i andra delar av Sverige för att få till ett flöde av turism i landet. Det har nog aldrig hänt tidigare, säger Maria Westin, ordförande i SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organizations).
Från Malmö till Kiruna
På sajten roadtrip-roulette.se presenteras utvalda tips från Malmö till Kiruna med syfte att visa besökaren oväntade upplevelser runtom i landet. Tipsen genereras slumpvis och ska väcka intresse att ytterligare utforska en destinations utbud och slutligen inspirera besökaren att planera sin resa dit.
– Som destinationsbolag hoppas vi förstås att många besökare ska komma till Göteborg men också att svenskarna ska passa på att uppleva andra destinationer i Sverige. Även en ovanlig sommar som denna håller många destinationer precis som Göteborg öppet med muséer, restauranger, hotell, shopping och naturupplevelser, säger Andrea Jovell, chef för marknad & kommunikation på Göteborg & Co.
Unikt samarbete
På grund av restriktioner kring resande kopplat till coronaviruset blev svenskarna alla destinationers målgrupp sommaren 2020. I och med detta togs ett unikt beslut att samarbeta nationellt och se till att Sverige får till en rörelse mellan destinationerna istället för att konkurrera om samma resenärer. Bakom kampanjen står nätverket SNDMO och syftet är att främja kommersiella gästnätter i städerna runtom i Sverige som har drabbats hårt under året. Resandet ska givetvis ske i linje med rådande rekommendationer.
KAMPANJSIDA: roadtrip-roulette.se
UPPDRAGSGIVARE: Swedish Network of Destinations Management (SNDMO)
BYRÅ: PRIME
OM SNDMO: Swedish Network of Destinations Management är sedan 2015 en förening med 39 svenska destinationer. Föreningens ändamål är att vara ett forum för kunskapsöverföring inom destinationsutveckling. Medlemmar är kommuner eller destinationsorganisationer som arbetar med destinationsutveckling i Sveriges större kommuner, www.sndmo.se.
Kontakter
Andrea Jovell, chef Marknad & Kommunikation, Göteborg & Co
andrea.jovell@goteborg.com, 0703 97 00 63
Maria Westin, Ordförande SNDMO
maria.westin@karlstad.se, 070 529 75 50
Bilder

Om
Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.
Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.
Ladda ner bilder från vår mediabank.
Följ Göteborg & Co AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB
April, april kan jag lura dig vart jag vill? – Ta reda på det och mer på Vetenskapsfestivalen 2025!27.3.2025 08:32:42 CET | Pressmeddelande
Forskarsamtal på pub, litterärt laboratorium och VR-utflykt till etruskiska gravar. Med över 300 programpunkter möts ett högaktuellt ämne – framtiden. Den 1 april börjar den 29:e upplagan av Vetenskapsfestivalen, och Göteborg förvandlas till Sveriges största mötesplats för populärvetenskap.
Bara bada bastu i skärgården eller trendig poolclub – åtta unika spaupplevelser i Göteborg19.3.2025 13:10:38 CET | Pressmeddelande
Med nyheter som lyxiga Hjortviken och Kusthotellets spa i skärgården, klassiker som Hagabadet och bastun i Frihamnen har Göteborg något för alla spapersonligheter. Oavsett om det gäller fest med vännerna på Jacy’z poolclub, kvalitetstid med hela familjen på Nääs fabriker eller bara bada bastu – vi har listan.
Fiskpudding, Gothenburg Royale och taco - här är Göteborgsmåltidens finalister18.3.2025 11:45:47 CET | Pressmeddelande
Jakten på Göteborgs signaturrätt fortsätter. Den 17 mars avgjordes semifinalen där sex finalister fick presentera sina bidrag som provlagades och avsmakades av juryn på plats. Nu har tre bidrag gått till final, Fiskpudding – De va la gött, Taco’hej och Gothenburg Royale. Finalen avgörs under Göteborgs Kulturkalas i slutet av augusti.
Göteborg är ett steg närmare att arrangera Fotbolls EM för damer 2029 – preliminär ansökan inlämnad12.3.2025 15:08:26 CET | Pressmeddelande
SvFF och DBU har nu lämnat in en preliminär ansökan för att få arrangera Fotbolls EM 2029 till Uefa. Därmed har en ny milstolpe nåtts i det gemensamma arbetet att få mästerskapet till Sverige och Danmark, där en av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
Kenny och Simon skapade Göteborgs bästa UF-företag.4.3.2025 13:44:58 CET | Pressmeddelande
Med en uppfinning som hjälper personal inom vården att dokumentera sina insatser blev MediScribe vinnare på UF-mässan i Göteborg. Nu väntar de nationella UF-mästerskapen för företagets grundare Kenny Dos Santos och Simon Suslich.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum