Sommarens många möjligheter till en annorlunda semester
Det är några insikter som sticker ut i undersökningen som genomfördes av United Minds första veckan i juni. Man planerar att semestra på hemmaplan, umgås med familjen, sola och bad och där är god mat och dryck viktigt. Man ser fram mot en aktiv, hälsosam och klimatsmart semester i det göra. Och det finns en stor vilja att stötta lokala aktörer, köpa take-away och beställa hemleveranser. Men det finns också en oro för pandemin och man tror därför att sommaren kommer bli mer stilla, händelselös och lite ensam men också mer meningsfull än en ”vanlig” sommar.
Ungefär hälften uppger att man planerar att hålla sig hemma eller nära hemmet i sommar. 15 procent av personer under 45 år planerar för ”staycation” – att bo på hotell i sin hemstad. När många planer för sommaren har försvunnit som t ex utlandssemester, musikfestival, bröllop och stora fester då ser många svenska fram mot att äta och dricka gott men i mindre sällskap. Det visar tydligt i undersökningen att sommaren är synonymt med att njuta av god dryck och mat, gärna svenskt och lokalproducerat, i gott sällskap och kanske på en uteservering.
- Branschens kreativa förmåga att hitta lösningar på mycket tuffa utmaningar är imponerande. Undersökningen visar att det finns en efterfrågan på att utveckla fler sätt att hjälpa gästerna att kunna beställa upplevelser i form av mat- och dryckespaket, take-away och hemleveranser. Vi kan konstatera att mat och dryck ligger högt på önskelistan och att de upplevelser som vi i branschen skapar är högt uppskattade, säger Henrik Åström, marknadsdirektör på Spendrups.
En stor andel av svenska folket planerar också att vara aktiva i det gröna i form av att vandra (30 procent) och cykla (25 procent). Bland de upp till 45 år finns även ett stort intresse för att tälta (18 procent). Det visar också att efterfrågan på vandrings- och cykelguider är stor. 40 procent vill leva mer hälsosamt och nästan lika många klimatsmart. Och den här insikten ser man också att besöksnäringen har tagit till sig med att anpassa mat- och dryckeserbjudanden för den aktive semestraren i form av hotellpaket samt mat- och dryckespaket, både att kunna äta på plats och för take-away.
Även om man planerar att besöka offentliga lokaler i mindre utsträckning finns en stor vilja att stötta lokala aktörer (33 procent), inte minst bland de yngre (40 procent av de upp till 25 år). Intresset för olika former av take-away och hemleveranser är stort. Take-away (46 procent), förbeställning (37 procent), hemleveranser (36 procent), beställa och hämta utanför (34 procent). Störst är intresset för varm färdiglagad mat (50 procent) men även kyld färdiglagad mat (34 procent), ”nästanlagat” (30 procent), matkasse med råvaror (30 procent), dryckespaket (23 procent) och ingredienskit för drinkar (21 procent) lockar.
Men hur mycket oro skapar pandemin sommarens planer? Knappt hälften vill undvika att träffa nya människor och lika många är oroade av de ska smittas av personalen på hotell, restaurang och barer. Ett säkert avstånd mellan borden – både ute och inne – är det viktigaste för att man ska känna sig trygg.
./.
För mer information kontakta:
Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups. 0708 95 25 67. Rose-marie.hertzman@spendrups.se
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Här växer det öl på skånska åkrar – Lantmännen och Spendrups i ny kampanj12.6.2024 10:15:00 CEST | Pressmeddelande
Spendrups samarbetar med Lantmännen och deras odlingsprogram Klimat & Natur. Sedan förra året täcks den årliga volymen för Mariestads, ett av Spendrups mest kända varumärken, av Klimat & Natur-odlat maltkorn. Totalt handlar det om 8 000 ton maltkorn och närmare 50 miljoner liter Mariestads-öl varje år.
Spendrups förvärvar profilföretaget Swagg Screen & Textil4.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag har Spendrups har ingått avtal om köp av 51 procent av aktierna i Swagg för att ytterligare förstärka sin position inom tillbehör till restaurang- och besöksnäringen. Swagg grundades 1984 av Dave Lax, har 16 anställda och en omsättning på 46 miljoner.
Nu återvinner Spendrups kolsyra från jäsningen av öl31.5.2024 11:09:30 CEST | Pressmeddelande
Varje år tillverkas miljontals liter kolsyrad dryck på bryggerierna i Grängesberg och Hällefors. Till detta har Spendrups tidigare köpt in över 10 000 ton kolsyra årligen.
Heineken® Silver – en premiumlager för den nya generationen öldrickare29.5.2024 16:01:18 CEST | Pressmeddelande
Lagom till sommaren och i takt med att fler konsumenter efterfrågar dryck av lägre alkoholhalt lanserar Heineken® den nya ölen Heineken® Silver i Sverige. Med en fräsch och uppfriskande smak, mindre bitterhet och en alkoholhalt på fyra procent är ölen skräddarsydd för den nya generationen öldrickare.
Heineken® Silver kommer till Sverige29.5.2024 16:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagom till sommaren lanserar Heineken® den nya ölen Heineken® Silver i Sverige. Ölen är en lätt och fräsch tolkning av den klassiska, nederländska favoriten Heineken® Original med en frisk smak och lägre alkoholhalt på fyra procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum