Andelen behöriga elever ökar trots corona
– Det är glädjande att resultaten förbättras. Detta visar att den svenska skolan, lärare och elever har klarat av att hantera coronapandemin. Resultaten ligger också i linje med de uppföljningar som gjordes under våren och med de förbättringar vi kunnat se de senaste åren i olika mätningar, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
Andelen niondeklassare som blir behöriga till gymnasieskolan ökar
85,3 procent av eleverna var behöriga till ett nationellt program i gymnasieskolan. Motsvarande siffra året innan var 84,3 procent. I våras var 86,7 procent av flickorna behöriga och 84,0 procent av pojkarna. Andelen behöriga flickor ökade med 0,9 procentenheter medan pojkarnas behörighet ökade med 1,1 procentenheter jämfört med läsåret innan.
– Det är viktigt att fler elever lyckas i grundskolan och kan påbörja ett gymnasieprogram, eftersom vi vet att en gymnasieutbildning har stor betydelse för elevernas framtid. Trots förbättringen är det nästan 15 procent av eleverna som inte är behöriga för gymnasiet. Det finns därför ingen anledning att sitta nöjd, säger Peter Fredriksson.
Större andel elever tar gymnasieexamen
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år på nationella program ökar jämfört med 2019 – från 76,6 till 78,1 procent. Andelen ökade på alla program förutom barn- och fritidsprogrammet, VVS- och fastighetsprogrammet och de riksrekryterande utbildningarna med egna examensmål. När det gäller högskolebehörigheten så var andelen i princip oförändrad – från 73,4 våren 2019 till 73,2 procent våren 2020.
– Det här är sjunde året i rad som andelen elever som tar gymnasieexamen ökar vilket är positivt eftersom examen öppnar upp utbildningsvägar och gör det lättare att få jobb. Gymnasieskolan har under våren bedrivits i huvudsak på distans. Genom våra uppföljningar har vi följt arbetet och sett att distansundervisningen på många håll fungerat mycket bra, vilket också statistiken vittnar om, säger Peter Fredriksson.
Viktigt att fortsätta satsa på skolan för att förbättra resultaten
Statistiken tyder på att coronapandemin förmodligen inte har påverkat elevernas resultat i någon negativ riktning. Det vi vet påverkar elevernas resultat mest är skolans och lärarnas kvalitet samt elevernas socioekonomiska bakgrund. För att skolorna ska ha möjlighet att utjämna elevernas förutsättningar är det därför viktigt att fortsätta stärka kvalitén i skolorna och jobba med utmaningar som lärarbrist, segregation och bristande likvärdighet. Elevers lärande och utveckling pågår under många år, både i och utanför skolan.
– Betygsstatistiken ger inte fog för någon oro i dagsläget, men om pandemin blir utdragen och ger en ännu större ekonomisk påverkan så kan läget förändras. Skolan behöver inte mindre utan mer resurser och eleverna behöver ett stabilt och tryggt socialt sammanhang om resultaten ska förbättras ytterligare, säger Peter Fredriksson.
Fakta om den preliminära statistiken
Den preliminära statistiken omfattar de betyg som sätts i slutet av vårterminen, vilket innebär att betyg från exempelvis sommarskola inte ingår. Statistiken omfattar uppgifter som har rapporterats in fram till den 18 juni 2020. För årskurs 9 baseras statistiken på 79 procent av eleverna. För gymnasieskolan baseras den preliminära statistiken på uppgifter från Universitets- och högskolerådet (UHR). De flesta skolenheter är anslutna till UHR och ingår därmed. Hösten 2019 var det färre än tre procent av skolenheterna som inte var anslutna till UHR. Skolor som inte är anslutna rapporterar via en särskild insamling.
För frågor kontakta
För frågor till generaldirektör Peter Fredriksson kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
För frågor om statistiken kontakta Christina Sandström, enhetschef för gymnasie- och vuxenutbildningsstatistik, 08-527 333 38
Nyckelord
Dokument
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
