IKEA

IKEA lanserar ett växtbaserat alternativ för alla köttbulleälskare

Dela
Köttbullen är en älskad IKEA-ikon och den mest populära rätten i restaurangen. Nu lanserar IKEA sin nya plantbulle HUVUDROLL - ett växtbaserat alternativ med både smak och saftig konsistens som liknar kött, men med ett klimatavtryck som bara motsvarar fyra procent av den klassiska IKEA-köttbullen.

Den nya plantbullen som är gjord på gula ärtor, havre, potatis, lök och äpple blir ett välkommet tillskott både på Swedish Food Market och i restaurangen. Den är ett enkelt sätt att inspirera fler att leva ett mer hållbart liv. Eftersom den inte innehåller animaliska ingredienser passar den så väl köttbulleälskare, flexitarianer, vegetarianer som veganer.

- För oss på IKEA är det viktigt att hjälpa människor leva hälsosamt och mer hållbart. Och för att minska klimatavtrycket i alla led behöver fler välja vegetariska alternativ. Därför känns det oerhört bra att vi nu kan erbjuda alla köttbulleälskare ett mer hållbart alternativ, utan att kompromissa med den smak som är omtyckt av så många, säger Daniel Riva, kommersiell chef på IKEA Food i Sverige.

Med utgångspunkt i visionen om att skapa en bättre vardag för de många människorna vill IKEA inspirera till mer hållbara och hälsosamma mat- och livsstilsvanor som har en positiv inverkan på människor och vår planet. Genom att bygga på sortimentet med produkter som minskar klimatavtrycket tar IKEA ett steg närmare sitt mål.

- Vi säljer närmre 35 000 000 köttbullar på IKEA i Sverige varje år. Tänk om vi kan inspirera våra många köttbulleälskare att välja det växtbaserade och mer klimatsmarta alternativet? Att välja leva ett mer hållbart liv börjar i alla de små valen i vår vardag, där vi tillsammans kan göra stor skillnad, säger Jonas Carlehed, Hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Den som har vägarna förbi IKEA Museum i Älmhult kan redan nu provsmaka plantbullen i deras restaurang. Annars får man hålla sig till tåls fram till 20 juli, då den återfinns i frysdisken på Swedish Food Market och så småningom även i varuhusrestaurangen. Där kommer den serveras med potatismos, lingonsylt och gräddsås precis som den traditionella köttbullerätten.

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye