Löne- och personalsystemet Heroma införs för 100 000 statsanställda
– Det känns väldigt positivt att vi nu kan erbjuda Heroma som är ett användbart system med flera inbyggda funktioner, något vi vet att många myndigheter efterfrågar. Det blir en enklare och effektivare hantering när många administrativa sysslor kan utföras i ett och samma system, säger generaldirektör Thomas Pålsson.
Heroma ger stora fördelar för de myndigheter som kommer att ansluta sig. Förutom lönehantering finns det möjlighet att nyttja andra funktioner så som stöd för rekrytering, rehab, kompetens- och utbildningsadministration samt tidrapportering.
Införandet av Heroma som löne- och personalsystem till myndigheter i statsförvaltningen pausades i februari 2019 på grund av vissa brister i it-säkerheten. Statens servicecenter har sedan dess arbetat med systemleverantören CGI för att säkerställa att säkerheten håller högsta nivå.
En tydlig kravbild från Statens servicecenter och ett starkt engagemang från CGI för att anpassa lösningen gör att det nu är möjligt att införa Heroma. Statens servicecenter räknar med att cirka 100 000 statliga löner för bland annat de största myndigheterna i statsförvaltningen inom en fyraårsperiod kommer att hanteras i systemet.
– Det har varit en lång väg och ett omfattande arbete att färdigställa lösningen. Nu känns det väldigt bra att vi nu kan erbjuda ett löne- och personalsystem med många bra funktioner under många år framöver, säger Hans Tynelius, divisionschef myndighetsservice.
Nyckelord
Kontakter
Robert GallussonKommunikationschef
Tel:073-077 76 73Robert.Gallusson@statenssc.seOm
Statens servicecenter bidrar till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. Vi levererar administrativa tjänster till andra myndigheter och även lokal statlig service till privatpersoner och företag. Fram till och med år 2024 utökar vi till 147 servicekontor.
På våra servicekontor ger vi vägleding och service i tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Följ Statens servicecenter
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Statens servicecenter
Samlat stöd från kommunen och myndigheter till de som påverkas av Northvolts konkurs30.5.2025 08:02:51 CEST | Pressmeddelande
Northvolts konkurs påverkar ett stort antal anställda och företagare i Skellefteåregionen. För att samordna insatser och erbjuda konkret stöd till dem som drabbas kommer kommunen och fler myndigheter tillsammans etablera stöd på platsen, en krishubb.
Statens servicecenter får minskade anslag - servicekontoren blir färre29.1.2025 15:12:13 CET | Pressmeddelande
Statens servicecenter redovisar till regeringen hur lokal statlig service kan bedrivas med ett lägre anslag.
Nyrenoverat servicekontor öppnar i Sala9.1.2025 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Servicekontoret i Sala har varit stängt för renovering. Den 13 januari öppnar verksamheten i nyrenoverade lokaler på Gillegatan 3.
Nya lokaler för statliga servicekontoret i Ystad8.1.2025 08:05:00 CET | Pressmeddelande
Statens servicecenters servicekontor flyttar den 17 januari in i nya lokaler på Sankt Knuts torg i Ystad.
Nu öppnar vi servicekontoret i Rinkeby15.10.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Den 15 oktober får invånare i Järva närmare till statlig service. På det nya servicekontoret kan du få stöd och vägledning i ärenden som gäller Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
