Fortsatt tufft för modehandeln

Butiker och e-handel | Juli 2020 | Ackumulerat 2020 |
Kläder | -18,0 % | -17,8 % |
Skor | -24,4 % | -33,0 % |
Kommentarer från Svensk Handel
– För modehandeln är coronakrisen fortsatt ett rejält sänke. En viss förbättring från låga nivåer sker i juli, men försäljningstappen är fortsatt omfattande, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
– Fysiska butiker klarar sig sämre i krisen än e-handeln. Det är av avgörande betydelse att vi på ett ansvarsfullt sätt åter lyckas öppna upp samhället och därmed får igång flödena i våra stadskärnor där många av landets sko- och klädbutiker är lokaliserade. De beslutade hyres- och omställningsstöden är bra men de behöver förlängas och förfinas så att de verkligen når de mest utsatta delarna av näringslivet. Detta gäller i hög grad den svenska sko- och klädhandeln.
– Den internationella konkurrensen inom modehandeln är stenhård och coronakrisen visar med all önskvärd tydlighet hur viktigt det är att spelreglerna är likvärdiga mellan svenska handlare och deras utländska konkurrenter. Med några av Europas högsta hyror och arbetskraftskostnader blir det tufft att överleva och då är den av regeringen föreslagna sko- och klädskatten det sista vi behöver, säger Mats Hedenström.
– Det vi vill se är ett politiskt arbete för konkurrens på lika villkor. Regeringen bör med kraft driva frågan om ett likvärdigt produktansvar för utländska plattformar som säljer på den svenska marknaden istället för att klä skatter i grön kostym och ytterligare försämra den svenska konkurrenskraften, avslutar Mats Hedenström.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Bilder

Länkar
Om
Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Fortsatt nedgång i handeln med begagnat28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelsföretagens framtidsutsikter blir allt dystrare. För 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro. Det stora tappet i april går att härleda till det oroliga omvärldsläget.
Medvind för e-handeln i mars – omvärldsläget oroar23.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för mars månad till 13,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 procent jämfört med mars 2024.
Nina Jönsson föreslås till ny ordförande i Svensk Handel22.4.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels valberedning föreslår att Nina Jönsson vid årsstämman den 15 maj väljs till ny ordförande i Svensk Handels styrelse. Hon ersätter Anders Svensson som varit medlem i styrelsen sedan 2010 och styrelsens ordförande de senaste sju åren.
Godis för nästan en miljard kronor i påsk15.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påskveckan är här och handelsföretagen är väl förberedda på ett ökat tryck i butikerna. Totalt väntas försäljningen under veckan uppgå till 8,8 miljarder kronor inom dagligvaruhandeln. Sötsuget kommer också att stillas, då prognosen visar på godisförsäljning för nästan en miljard kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum