
Resetrend: Ökande intresse för natur- och aktivresor

Efter stilleståndet för den globala turismen under den senaste tidens lockdown uppenbaras nu tydliga förändringar i konsumentbeteendet för internationella resenärer världen över. De möjliga konsekvenserna för tysk incomingturism har analyserats i två internationella studier på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus. Utifrån studieresultaten ser DZT goda möjligheter för en ökning av natur- och aktivresor i Tyskland för resenärer från europeiska källmarknader.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:
– Mindfulness, säkerhetsmedvetenhet och värdegrund kan bli bestående trender som ett resultat av den rådande Coronakrisen. Vi ser det förändrade resebeteendet som en möjlighet och anpassar därför vår evidensbaserade marknadsföring till de nya förutsättningarna.
Tourism Economics har undersökt pandemins effekter på de 15 viktigaste källmarknaderna för reselandet Tyskland, samt utvecklat olika scenarier för återhämtningsfasen. Enligt prognosen kommer de västeuropeiska källmarknaderna med Danmark, Belgien, Schweiz, Nederländerna och Österrike i spetsen sannolikt att återhämta sig snabbast, tätt följda av Frankrike, Sverige, Storbritannien, Spanien och Italien. De transatlantiska marknaderna kommer enligt studierna att ta längre tid på sig för att vara ”back on track” igen.
Enligt IPK International är européernas resebenägenhet starkast utpräglad och ligger på 61 procent. Coronarisken bedöms vara särskilt låg vid bilresor, naturorienterade semestrar och individuellt resande.
De under de senaste åren starkt efterfrågade kultur- och stadsresorna såväl som rundresor ligger i mittfältet vad gäller riskbedömning. Vid inomhusaktiviteter samt vid större evenemang bedöms Coronarisken vara fortsatt hög.
Petra Hedorfer fortsätter:
– Tyskland har ett utmärkt internationellt rykte som naturresmål och som resedestination med omfattande hållbara erbjudanden. Vi har dessutom fått toppbetyg i en internationell jämförelse som en säker resedestination baserat på ’Coronarisken’. Vi anpassar oss till de förändrade marknadsförhållandena med riktade marknadsföringsåtgärder för att så snabbt och så hållbart som möjligt komma ur krisläget.
DZT förstärker därför segmenten hållbara resor, semester på landsbygden, utomhusaktiviteter samt rekreation/avkoppling för att möta kundernas förändrade värdeorientering. Nya temakampanjer lanseras för att särskilt belysa aspekter av dessa resesegment.
Kampanjen #WanderlustGermany lanseras i dagarna och riktar sig främst till natur- och aktivturister i grannländerna med fokus på cykling och vandring. Kampanjen ”German Summer Cities Reloaded” tar upp de gröna aspekterna av stadsturism och sätter ytterligare fokus på storstädernas omgivningar.
För 2021 utvecklar DZT kampanjen German.Spa.Tradition som fokuserar på landets drygt 350 spa- och kurorters världsunika kvalitet och stora utbud. Sebastian Kneipps 200-årsdag nästa år kommer också att inkluderas i kampanjen.
Nyckelord
Kontakter
Ida LarcénPress- och webbansvarig
Tel:+46 8 665 18 85ida.larcen@germany.travelBilder

Dokument
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Fem måsten i Berlin 202517.12.2024 05:30:00 CET | Pressmeddelande
År 1825 påbörjades bygget av museumsön i Berlin. Mitt i staden och mitt i floden Spree. Här finns i dag fem världsberömda museer, med samlingar om mer än 6000 år av mänsklighetens historia.
Tyska Turistbyrån i Sverige stänger12.12.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Tyska Turistbyråns kontor i Sverige kommer att avsluta sin verksamhet den 31 december 2024. Därmed avslutas en lång och framgångsrik tid med goda kontakter mellan de svenska resenärerna och destinationen Tyskland
De mest sevärda resmålen i Tyskland 202427.11.2024 10:07:42 CET | Pressmeddelande
Semesterupplevelser för hela familjen, pulserande storstäder och historiska sevärdheter är favoriterna bland internationella besökare i Tyskland. Detta visar resultatet från undersökningen "De 100 mest sevärda resmålen i Tyskland" på den Tyska Turistbyråns (DZT) hemsida.
Hemma-hos-semester på privat herrgård20.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under de senaste årtiondena har gods och herrgårdar i den nordtyska regionen Mecklenburg genomgått omfattande renoveringar. Många av dessa historiska hus har nya verksamhetsområden och drivs av ägarna, som sätter sin egen prägel på husen utifrån sina intressen och färdigheter.
Stjärnskådning från sängen – i genomskinliga bubbeltält15.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under mottot ”Släck lamporna – tänd stjärnorna” erbjuder Schloss Krugsdorf övernattning i så kallade bubbeltält. Tälten ligger i slottsparken och lockar med en förtrollande panoramavy och fri utsikt över en spektakulär stjärnhimmel. För den som inte vill laga mat ute erbjuder slottet en romantisk middag med en gourmetkock.