Porsche Panamera - ny hybridmodell och klassens bästa prestanda

Nya Porsche Panamera täcker nu ett ännu vidare spektrum. Panamera kombinerar sportbilens prestanda med den exklusiva lyxbilens bekvämlighet. Med den 463 kW (630 hk) starka Panamera Turbo S har Porsche stöd för sitt påstående om att leverera bäst prestanda i klassen. Den nya toppmodellen ger betydligt bättre prestanda än föregående Panamera Turbo.
Porsche fortsätter också att genomföra sin E-Performance-strategi. Panamera 4S E-hybrid är ett nytt tillskott till serien plug-in hybrider och erbjuder ett helt nytt drivsystem med en systemeffekt av 412 kW (560 hk). Räckvidden med enbart eldrift har ökat med upp till 30 procent. Bättre chassikomponenter och kontrollsystem i kombination med den nya generationen däck och styrning har gjort nya Panamera både bekvämare och sportigare.
Turbo S: från noll till hundra på 3,1 sekunder
Med 430 kW (630 hk) och ett vridmoment på 820 Nm, har nya Panamera Turbo S 59 kW (80hk) mer effekt och 50 Nm högre vridmoment än den förra toppmodellen Turbo med förbränningsmotor. Det ger markant bättre prestanda: i Sport Plus-mode accelererar Turbo S-modellen från 0 – 100 km/tim på bara 3,1 sekunder. Den bekanta fyra-liters V8 biturbomotorn, utvecklad i Weissach och byggd i Zuffenhausen, har fått en omfattande genomgång för att kunna ge bilen en toppfart av 315 km/tim. För att kunna överföra den höga motoreffekten till marken på ett kontrollerat sätt och maximera kurvtagningsförmågan, har trekammars luftfjädringssystemet, Porsche Active Suspension Management (PASM) och krängningshämmarsystemet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), anpassats och optimerats till varje enskild modell.
Nya Panamera Turbo S har redan visat sin kompromisslösa kapacitet på den legendariska Nordslingan på Nürburgring: Testföraren Lars Kern körde det 20,832 kilometer långa varvet på världens mest krävande tävlingsbana på exakt 7:29,81 minuter – det nya officiella rekordet i lyxbilsklassen.
Sportigare och bekvämare tack vare optimerat chassisystem
V8 biturbomotorn i Panamera GTS är optimerad med speciellt fokus på kraftöverföringen. Med 353 kW (480 hk) och 620 Nm är nya Panamera GTS 15 kW (20hk) starkare än sin föregångare. Effekten ökar kontinuerligt nästan ända upp till motorns varvtalsgräns. Motorn levererar därför sin kraft på samma sätt som en klassisk sportbil med sugmotor. Det traditionella V8-ljudet är ännu mer framträdande än förut tack vare det nya sportavgassystemet, som är standard, med asymmetriskt placerade bakre ljuddämpare.
Chassi- och kontrollsystem har trimmats för att ge alla nya Panamera-modeller både sportiga och komfortabla egenskaper och några system är delvis helt nya. Till exempel ger det uppdaterade Porsche Active Suspension Management (PASM)-systemet betydligt bekvämare stötdämpning medan styrningen av den elektroniska antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) ger lugnare karossrörelser. Dessutom har det tillkommit en ny generation kontrollsystem för styrning och däck.
4S E-Hybrid med 17,9 kWh batteri och en räckvidd med eldrift upp till 54 km
Med Panamera 4S E-Hybrid presenterar Porsche nu ytterligare en prestandaorienterad plug-in hybrid. Den intelligenta kombinationen av en elmotor på 100 kW (136 hk), integrerad i den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK, och 2,9 liters V6 turbomotorn med 324 kW (440 hk) ger en systemeffekt på 412 kW (560 hk) och det maximala vridmomentet 750 Nm. Prestandasiffrorna är därför imponerande: med Sport Chrono-paketet, som är standard, accelererar den från 0 – 100 km/tim på 3,7 sekunder. Toppfarten är 298 km/tim. Batterikapaciteten har ökat från 14,1 till 17,9 kWh jämfört med föregående hybridmodell genom att använda optimerade celler, och körinställningarna har optimerats för ännu bättre energianvändning. 4S E-Hybrid har med enbart eldrift en räckvidd upp till 54 km enligt WLTP EAER City.
Vässat utseende ger större intryck
De nya Panamera-modellerna, som kan beställas i sedanutförande eller som Sport Turismo, är nu från fabrik utrustade med det som tidigare var ett tillval, Sport Design-front, med markanta luftintag, stora kylluftsöppningar på sidorna och en ny positionsljusmodul.
Den nya fronten på Panamera Turbo S särskiljs genom de större luftintagen och nya designelement i lackeringen, vilka hålls samman horisontellt och därigenom understryker bilens bredd. Ljusmodulerna i Turbo-modellens dubbla positionsljus är nu placerade mycket längre ut.
Den modifierade bakre ljusrampen löper med en anpassad kontur sömlöst över bagageluckan och ger därmed en obruten förbindelse mellan de två nydesignade LED-bakljusen.
GTS-modellerna har som standard de nya mörktonade bakljusen i Exclusive Design med dynamisk coming/leaving home-funktion. Tre nya 20- och 21-tumsfälgar har lagts till utbudet av fälgar så att det nu finns 10 olika utföranden att välja bland.
Digital uppkoppling för ökad säkerhet och bekvämlighet
Porsche Communication Management (PCM) inkluderar flera nya digitala funktioner och tjänster som det förbättrade röstkontrollsystemet online Voice Pilot, Risk Radar för aktuella vägskyltar och information om olycksrisker, det trådlösa Apple® CarPlay och många andra online-tjänster.
Panamera erbjuder också en rad innovativa ljus- och assistanssystem, som till exempel körfältsassistans, Lane Keeping Assist, med igenkänning av vägmärken, liksom Porsche InnoDrive med adaptiv farthållare, Night Vision Assist, LED-matrix strålkastare inklusive PDLS Plus, parkeringshjälpen Park Assist med Surround View och Head-Up Display.
Nya Porsche Panamera kan beställas från och med nu och kommer att finnas hos återförsäljarna i mitten av oktober. I Sverige börjar priserna från 930 000 kronor för Panamera 4, från 1 350 000 för Panamera 4 S Hybrid, från 1 430 000 för Panamera GTS och från 1 890 000 kronor för Panamera Turbo S.
Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de
Panamera 4: bränsleförbrukning blandad 11,3 - 10,4 l/100 km; CO2-utsläpp 258,0 - 240,0 g/km
Panamera 4 Sport Turismo: bränsleförbrukning blandad 11,5 - 10,7 l/100 km; CO2-utsläpp 262,0 - 248,0 g/km
Panamera 4S E-Hybrid: bränsleförbrukning blandad 2,8 - 2,2 l/100 km; CO2-utsläpp 81,0 - 74,0 g/km
Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo: bränsleförbrukning blandad 3,0 - 2,4 l/100 km; CO2-utsläpp 84,0 - 80,0 g/km
Panamera GTS: bränsleförbrukning blandad 13,1 - 12,1 l/100 km; CO2-utsläpp 287,0 - 273,0 g/km
Panamera GTS Sport Turismo: bränsleförbrukning blandad 13,2 - 12,4 l/100 km; CO2-utsläpp 288,0 - 278,0 g/km
Panamera Turbo S: bränsleförbrukning blandad 13,2 - 12,8 l/100 km; CO2-utsläpp 289,0 - 278,0 g/km
Panamera Turbo S Sport Turismo: bränsleförbrukning blandad 13,3 - 13,0 l/100 km; CO2-utsläpp 289,0 - 280,0 g/km
Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder















Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Porsche 911 Spirit 70 – en unik känsla av frihet och livsglädje23.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar 911 Spirit 70, en cabriolet i begränsad upplaga om 1 500 exemplar med exklusiv lack ”Olive Neo”, historiskt inspirerad dekor och interiör med det legendariska Pasha-mönstret. Samlarobjektet, som förkroppsligar essensen av 1970-talet och början av 1980-talet, är skapat inom ramen för Heritage Design-strategin och är den tredje 911-modellen där Porsche återupplivar en era med hjälp av ikoniska designelement från historiska modeller. Den tekniska utgångspunkten för 911 Spirit 70 är nya 911 Carrera GTS Cabriolet med en prestandahybriddrivlina bestående av en kombination av högvoltssystem, eTurbo, elmotor inbyggd i PDK-växellådan samt en nyutvecklad 3,6-liters boxermotor. Maximalt levererar det effektiva systemet en effekt på 541 hk och 610 Nm.
Tre unga tjejer utvalda till Porsche Sveriges och Mikaela Åhlin-Kottulinskys gemensamma satsning Race Apprentice 202514.3.2025 09:00:53 CET | Pressmeddelande
Porsche Sverige och erfarna racing- och rallyföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky samarbetar i Race Apprentice 2025 – ett projekt med ambitionen att hjälpa unga svenska tjejer att ta nästa steg i sin motorsportkarriär. Tre unga talanger är nu utvalda.
Porsche i Sverige 75 år!4.2.2025 15:05:38 CET | Pressmeddelande
Porsche i Sverige fyller 75 år. Generalagenturen säkrades våren 1950 efter korta förhandlingar mellan Scania-Vabis och Porsche-Konstruktionen. Den första bilen, en handbyggd Porsche 356 Coupé, importerades den 11 maj samma år. Sverige blev därmed en av de första exportmarknaderna i världen för Porsche.
Porsche Sverige och Mikaela Åhlin-Kottulinsky satsar på kvinnlig återväxt inom motorsporten20.1.2025 09:00:26 CET | Pressmeddelande
Under en lång karriär inom olika motorsportdiscipliner har Mikaela Åhlin-Kottulinsky flera gånger stått på prispallen och tävlat sida vid sida med flera av sportens största namn. Nu vill hon tillsammans med Porsche ge tillbaka till sin idrott med en satsning som uppmärksammar motorsport och skapar en väg in för unga tjejer som drömmer om en karriär inom racing.
Mer dynamisk än någonsin - nya Porsche 911 Carrera S8.1.2025 14:10:04 CET | Pressmeddelande
Porsche utökar modellutbudet av 911 med nya Carrera S. Med en 480 hk stark 3,0-liters turboladdad boxermotor och utökad standardutrustning placerar sig modellen mellan 911 Carrera och 911 Carrera GTS. Med förbättrad prestanda och kördynamik överträffar den påtagligt föregångaren. En betydande effektuppgradering och ytterligare utrustningsalternativ ger ett betydande mervärde jämfört med 911 Carrera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum