Rekord i räckvidd för Volkswagen ID.3 – gjorde resan från Zwickau till Schweiz på en laddning
- www.youtube.com
Du kan ändra dina inställningar för att alltid tillåta den här sortens innehåll eller klicka på knappen nedan för att se innehållet i endast det här fallet.

Bilen var en serieproducerad ID.3 1st Pro Performance med ett 58 kWh-batteri. Den har tillverkats i Volkswagens elbilsfabrik i Zwickau där starten gick. Rutten till Schweiz bestod helt av allmänna vägar och motorvägar, och passerade städer som Bayreuth och Ulm.
Bilen kördes av ”hypermiler” Felix Egolf från Schweiz. Uttrycket "hypermiling" kommer från USA och innebär att köra en serieproducerad bil med tekniker som maximerar effektiviteten och minimerar förbrukningen.
– Den här bilen har allt. Den är kompakt men rymlig, har en cool, nästan futuristisk design och en låg dragkoefficient, sa Egolf efter ankomsten till Schaffhausen.
Även om rekordresan inte är helt jämförbar med dagliga resor, visar den ändå vardagsnyttan med ID.3.
– Bilens högspänningsbatteri, effektiva drivlinor och snabbladdningskapacitet möjliggör även långa resor utan problem. Detta ger ett starkt budskap till teamet i Zwickau och hela ID.-teamet, säger Reinhard de Vries, Teknik- och logistikchef vid Volkswagen Sachsen.
Förutom tekniken avgörs möjligheten att slå rekord främst genom en ekonomisk körstil. Felix Egolf lättade ständigt på pedalen och lät ID.3 glida fram. På motorvägsdelarna av resan använde han ibland luftströmmen från framförvarande långtradare. Vikten under resan var dock inte idealisk: Den medföljande kameramannen samt teknisk utrustning ökade den totala nyttolasten till cirka 250 kilo. Dessutom var extrafunktioner som navigering, halvljus, radio och luftkonditionering tillfälligt eller permanent i drift. Ändå var energiförbrukningen endast 10,9 kWh/100 km (NEDC). Den standardiserade förbrukningsgraden för ID.3 är 14,5-15,4 kWh/100 km (NEDC) respektive 15,4-16,9 kWh/100 km (WLTP).
44 procent av rekordresan skedde på motorvägar och 56 procent på landsvägar. Medelhastigheten var 56 km/h. Felix Egolf körde från Zwickau till Schaffhausen på cirka nio timmar. Bilen som satte rekordet var en mangangrå ID.3 1st Pro Performance med ett 58 kWh-batteri och 204 hästkrafter.
Se film om rekordkörningen (Youtube)
ID.3 är tillverkad i elbilsfabriken i Zwickau och är den första medlemmen av Volkswagens helt eldrivna ID.-familj. Anläggningen i Sachsen spelar en nyckelroll i övergången till e-mobilitet: För första gången ställs en stor biltillverkningsanläggning helt om till e-mobilitet, med investeringar på cirka 1,2 miljarder euro. Allt konverteringsarbete kommer att slutföras enligt schemat i år. År 2021, det första hela produktionsåret som elbilsfabrik, kommer cirka 300 000 ebilar som baseras på MEB-plattformen (modular electric drive matrix) att lämna Zwickau-anläggningen. Anläggningen blir därmed den största och mest effektiva elbilsfabriken i Europa och en förebild för Volkswagens globala produktionsnätverk.
ID.3 har svensk premiär i mitten av september. Sju förkonfigurerade versioner finns idag tillgängliga för beställning. Läs mer om ID.3 på volkswagen.se
ID.3: kombinerad energiförbrukning i kWh/100 km: 14,5-15,4 (NEDC), 15,4-16,9 (WLTP). CO2-utsläpp i g/ km: 0; effektivitetsklass: A+.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.ID.3 slår räckviddsrekord
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder




Länkar
Om
År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen är fortsatt det största elbilsmärket i Sverige 20251.4.2025 12:54:53 CEST | Pressmeddelande
Färsk nyregistreringsstatistik från Mobility Sweden visar att Volkswagen fortsätter att vara Sveriges största elbilsmärke 2025. I mars registrerade märket 1 586 nya helt eldrivna personbilar, vilket gör Volkswagen till elbilsetta för tredje månaden i rad. ID.7 (inklusive ID.7 Tourer) behåller också positionen som årets mest registrerade elbil.
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum