Första Volkswagen ID.3 nu på väg till svenska kunder

Det är många svenska kunder som just nu ser fram emot att få sitt eget exemplar av Volkswagens elbil ID.3. Och nu är väntans tider över eftersom de första bilarna börjat rulla av båtarna i svenska hamnar. I slutet av förra veckan kom den första leveransen med nästan 200 bilar till Halmstad och i går var det dags för 300 ID.3 att ankomma till hamnen i Södertälje. Se film från Södertälje
De första exemplaren av lanseringsmodellen ID.3 1st börjar levereras till kunder under nästa vecka. Själva premiären hos de svenska återförsäljarna sker i mitten av september och bilen kommer då att finnas tillgänglig för provkörning.
– Att snart få se ID.3 rulla ute på svenska vägar känns fantastiskt, det här är starten på en ny era för Volkswagen! Våra återförsäljare står redo att leverera de första kundbeställda bilarna och känslan är mycket bra, vi ser fram emot att ID.3 blir ett viktigt bidrag till en elektrifiering av den svenska fordonsflottan, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.
ID.3 finns i tre olika batteristorlekar med räckvidd på 33, 42 och 54 mil. I nuläget finns sju förspecificerade versioner, baserade på de två sistnämnda batterierna, möjliga att beställa. Instegsversionen kommer att lanseras vid ett senare tillfälle.
I och med ID.3 inleds startskottet på en mycket omfattande elbilssatsning där Volkswagens målsättning på sikt är att erbjuda ett helt elektrifierat modellprogram.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Volkswagens nya elbil ID.3 ankommer till SverigeFler videor
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder



Länkar
Om
År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen är fortsatt det största elbilsmärket i Sverige 20251.4.2025 12:54:53 CEST | Pressmeddelande
Färsk nyregistreringsstatistik från Mobility Sweden visar att Volkswagen fortsätter att vara Sveriges största elbilsmärke 2025. I mars registrerade märket 1 586 nya helt eldrivna personbilar, vilket gör Volkswagen till elbilsetta för tredje månaden i rad. ID.7 (inklusive ID.7 Tourer) behåller också positionen som årets mest registrerade elbil.
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum