Toppmodellerna av Porsche 718 nu med PDK dubbelkopplingsväxellåda

Porsche 718-modellerna med 4.0-liters sexcylindriga boxermotorer kan från och med nu också beställas med Porsches sjustegade dubbelkopplingsväxellåda (Porsche Doppelkupplung - PDK). Såväl 718 GTS 4.0-varianterna - Boxster och Cayman – som toppmodellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4, är nu tillgängliga med automatiska växellådor. PDK-lådan växlar utan avbrott under acceleration, vilket gör växlingarna bekvämare och ger bättre accelerationstider.
Jämfört med 718-modellerna med manuella växellådor accelererar GT-modellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med 309 kW (420 hk), från 0 – 100 km/tim en halv sekund snabbare, på 3,9 sekunder. De når 200 km/tim på 13,4 sekunder (0,4 sekunder snabbare). 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 båda med 294 kW (400 hk) förbättrar också tiden från 0 – 100 km/tim med en halv sekund, till 4,0 sekunder och når sedan 200 km/tim på 13,7 sekunder (0,4 sekunder snabbare än modellerna med manuella växellådor).
I 718 GTS 4.0-modellerna anpassar Sport Chrono-paketet, som är standard, PDK-lådans växlingsegenskaper i enlighet med de fyra olika körinställningarna (Normal, Sport, Sport Plus och Individual). I Sport Mode växlar den snabbare, och växlar ned tidigare med automatisk mellangas och förbättrar accelerationen genom att växla upp senare. Det ännu sportigare läget, Sport Plus, är inställt för maximala prestanda och utnyttjar fullt ut den sexcylindriga sugboxermotorns hela varvtalsområde. Launch Control är integrerat i Sport Plus och aktiverar en automatisk Race Start.
Sport Respons-knappen i mitten av omkopplaren för körinställningar ger föraren möjlighet att växla över till maximala prestanda från motor och transmission under 20 sekunder, oberoende av den aktuella körinställningen. Den här motorsportinspirerade funktionen hjälper till vid spontana omkörningstillfällen.
I toppmodellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4 har körinställningarna egenskaper som är typiska för GT-varianterna: de kan programmeras för maximala prestanda med hjälp av PDK Sport-knappen. En växelväljare liknande den i 911 GT3, understryker den känsloladdade GT-upplevelsen. PDK-lådans sjunde växel har lägre utväxling i alla 718 med fyraliters sugmotorer.
PDK-versionerna av 718 Spyder och 718 Cayman GT4 drar också fördel av de förbättringar som gjorts på den mekaniska bakre differentialspärren: i inställningarna traction och overrun är spärrvärdena 30 och 37 procent jämfört med 22 och 27 procent med manuella växellådor. Det har en positiv effekt på köregenskaperna både i längsled och i kurvor, samt ger bättre väggrepp och mer körglädje.
Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de
718 Cayman GTS 4.0 PDK:
Bränsleförbrukning vid blandad körning 10,1 l/100 km; CO2-utsläpp 230 g/km
718 Boxster GTS 4.0 PDK:
Bränsleförbrukning vid blandad körning 10,1 l/100 km; CO2-utsläpp 230 g/km
718 Spyder PDK:
Bränsleförbrukning vid blandad körning 10,7 l/100 km; CO2 -utsläpp 242 g/km
718 Cayman GT4 PDK:
Bränsleförbrukning vid blandad körning 10,7 l/100 km; CO2 -utsläpp 242 g/km
Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder


Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
