Årets Kock Foodtruck på turné med tidigare vinnare
– Vi vill göra Årets Kock mer publikt och tillgängligt för allmänheten genom att besöka olika städer och låta tidigare vinnare av Årets Kock servera take away-luncher och -middagar på en hög nivå men till ett förmånligt pris, säger Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups.
Foodtrucken är ett samarbete mellan Årets Kocks ägare Arla och Spendrups och kommer under Årets Kock Veckan den 11–17 september att åka ut på turné och besöka Stockholm, Göteborg och Malmö. Alla måltider säljs till förmån för Bris, för att stötta det viktiga arbete de gör.
– Genom att vi tar ut foodtrucken på turné synliggör vi vårt engagemang i Årets Kock, samtidigt som vi får möjlighet att stötta en organisation som Bris. Det arbete de gör för barn och unga i vårt samhälle är otroligt viktigt, något som blivit ännu tydligare under pandemin, säger Fredrik Larm, event- och sponsorchef på Arla.
I foodtrucken kommer det att finnas en animalisk rätt och en vegetarisk rätt, baserade på säsongens svenska råvaror. Rätterna kommer att kosta 120 kronor, inklusive dryck, och de som sätter menyerna och lagar maten är tidigare vinnare av Årets Kock. Rätterna kommer att säljas som take away både under lunch- och middagsservering.
Turnéschema
Stockholm
- Fredag 11 september, Jimmi Eriksson (Årets Kock 2016) – Norrmalmstorg
- Lördag 12 september, David Lundqvist (Årets Kock 2018) – Odenplan
- Torsdag 17 september, Tomas Diederichsen (Årets Kock 2011) –Norrmalmstorg
Malmö
- Måndag 14 september, Peter J Skogström (Årets Kock 2006) – Stortorget
Göteborg
- Tisdag 15 september, Martin Moses (Årets Kock 2019) – Drottningtorget
- Onsdag 16 september, Gustav Trägårdh (Årets Kock 2010) – Järntorget
Lunchservering sker 11:30 – 14:00 och middagsservering 17:00 – 20:00.
För mer information:
Fredrik Larm, event- och sponsorchef Arla, 0706-89 54 91, fredrik.larm@arlafoods.com
Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, 0708-95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum