Göteborg & Co tar guld i samhällsinformation

Gbg Talks började som ett initiativ inom Julstaden Göteborg och fortsatte sedan under Alla hjärtans vecka.
– Kampanjen ställde frågan: Vågar du sätta dig ner och prata med en främling? Något som många tog chansen att göra. Inklusive jag själv, vilket var spännande, pirrigt och mycket givande. För att bryta isen och bädda för spännande samtal användes specialskrivna frågor att ställa varandra. Gbg Talks gick bättre än vad vi kunnat drömma om, säger Niclas Eklund, kampanjledare på Göteborg & Co.
Dear Friends hade hittat forskningsstudier som visade att göteborgare i större utsträckning än andra inleder samtal med folk de inte känner, och detta gav upphov till konceptidén.
– Vi ville lyfta det och samtidigt främja ännu fler samtal. Vi kände att det finns något som är spännande, relevant och intressant i att höra människor prata om sina liv på ett uppriktigt sätt, vilket resultaten av kampanjen också bevisade. Göteborg levde verkligen upp till sin position, Cool place – Warm people, säger Anders Kåpe, strategisk projektledare på Dear Friends.
I samband med lanseringen av konceptet under Julstaden gjordes ett antal filmer där mer och mindre kända göteborgare träffades och ställde varandra frågor. Vänskap mellan deltagare har uppstått, både under filmade möten och de möten som skedde på Centralstationen under en helg i december 2019. Några av dem var Ann-Charlotte Sönne och Nina Karlsson.
– Det här var jätteroligt, vi hade samma energi. Jag är ny i Sverige, flyttade hit för två år sedan, och det har varit svårt utan kompisar. Jag kom hit idag för att prata med någon och nu har jag fått en kompis. Det blev mer än vad jag förväntade mig, säger Nina Karlsson.
Läs mer om Gbg Talks här och se kampanjfilmerna: https://www.goteborg.com/gbgtalks/
Swedish Content Awards arrangeras av branschorganisationen Swedish Content Agencies och alla tävlingsbidrag bedöms av en namnkunnig jury. Nominerade i kategorin Offentlig sektor och samhällsinformation:
- #minandraidrott. Beställare: Riksidrottsförbundet. Producerat av: Det
- Gbg Talks. Beställare: Göteborg & co. Producerat av: Dear Friends
- Lanseringskampanj
- 112-appen. Beställare: SOS Alarm. Producerat av: Appelberg och N365
- Vi kör! 2.0. Beställare: Transportföretagen. Producerat av: Borg & Owilli
- Vi ser en livräddare i alla – #modigaresverige. Beställare: SOS Alarm. Producerat av: Spoon
Kontakter
Charlott HolmåkerPR Manager
Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.
Bilder

Om
Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.
Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.
Ladda ner bilder från vår mediabank.
Följ Göteborg & Co AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium11.4.2025 07:34:09 CEST | Pressmeddelande
Nu är det klart att Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. Med Scandinavium som arena kommer de bästa boulespelarna från hela världen att tävla om världsmästartitlarna.
Årets läckraste matnyheter i Göteborg 20259.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Göteborgs gastronomiska scen fortsätter att leverera med över 40 nyheter i år. En världsunik spritbar, ångbåtscafé i älven, hemtrevliga bakfickor och kreativa krogar som leker med nya idéer tar plats. Här listas ett urval av de mest spännande nyheterna och viktigast matevenemangen att ha koll på just nu.
April, april kan jag lura dig vart jag vill? – Ta reda på det och mer på Vetenskapsfestivalen 2025!27.3.2025 08:32:42 CET | Pressmeddelande
Forskarsamtal på pub, litterärt laboratorium och VR-utflykt till etruskiska gravar. Med över 300 programpunkter möts ett högaktuellt ämne – framtiden. Den 1 april börjar den 29:e upplagan av Vetenskapsfestivalen, och Göteborg förvandlas till Sveriges största mötesplats för populärvetenskap.
Bara bada bastu i skärgården eller trendig poolclub – åtta unika spaupplevelser i Göteborg19.3.2025 13:10:38 CET | Pressmeddelande
Med nyheter som lyxiga Hjortviken och Kusthotellets spa i skärgården, klassiker som Hagabadet och bastun i Frihamnen har Göteborg något för alla spapersonligheter. Oavsett om det gäller fest med vännerna på Jacy’z poolclub, kvalitetstid med hela familjen på Nääs fabriker eller bara bada bastu – vi har listan.
Fiskpudding, Gothenburg Royale och taco - här är Göteborgsmåltidens finalister18.3.2025 11:45:47 CET | Pressmeddelande
Jakten på Göteborgs signaturrätt fortsätter. Den 17 mars avgjordes semifinalen där sex finalister fick presentera sina bidrag som provlagades och avsmakades av juryn på plats. Nu har tre bidrag gått till final, Fiskpudding – De va la gött, Taco’hej och Gothenburg Royale. Finalen avgörs under Göteborgs Kulturkalas i slutet av augusti.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum