IKEA hjälper dig hitta hemmarytmen genom samarbete med Spotify

Spellistan baseras på vilken typ av stämning användaren söker under fem olika tidpunkter på dygnet. Den uppdateras sedan under dagen med musik som passar varje tillfälle för att möta behovet av återhämtning eller ökad energi.
I samarbetet möts de två bolagens expertområden. IKEAs expertis om livet hemma och hur en bättre och mer hållbar vardag skapas, kombineras med Spotifys kunskap om musik och hur det naturligt integreras i människors vardag.
- I vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna ligger så mycket mer än bara våra produkter. Tillsammans med Spotify kan vi nu hjälpa till att skapa flyt i vardagen såväl i hemmet som utanför. Våra heminredningslösningar kan hjälpa till att skapa balans i livet, precis som musik fungerar som en ventil och skapar både energi och återhämtning under en dag, säger Per Stolt, Marknadschef, IKEA Sverige.
- Magin med musik är att den kan förstärka känslorna genom livets alla skeenden. Alla tillfällen under en dag har sin perfekta låt och spellista, och det är otroligt spännande att tillsammans med IKEA nu ge den perfekta rytmen till vardagsbestyren, säger Peter Myhrman, nordisk marknadschef på Spotify.
Spellistan skapas genom att användarens musikpreferenser matchas med vilken typ av stämning och tempo som önskas vid olika tillfällen under dagen. För att skapa den individuella spellistan loggar användaren in med sin Spotify-profil på http://rhythmoflife.withspotify.com/ och svarar på ett antal frågor. Därefter skapas en spellista med olika rytm och innehåll för morgonen, mitt på dagen, vid middagen och kvällen. Listan finns sedan tillgänglig i användarens spellistor på Spotify.
Bilder
Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA öppnar i tre nya städer i början av 202617.12.2025 09:39:50 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att etablera sig i fler nya städer i landet. I början av 2026 öppnas mindre enheter i Varberg samt Kristianstad och till våren öppnar en historisk IKEA Planera och beställ i Visby, den första IKEA-enheten på Gotland någonsin.
Färgsprakande vår med SMÖRFISK och TJÄRLEK16.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
När våren kommer är det tid att förnya hemmet med vackra blommönster och dukning i livfulla pasteller. Med kollektionerna SMÖRFISK och TJÄRLEK från IKEA, matchande dekoration och en dos kreativitet, har du allt du behöver för att förvandla ditt dukade bord till en färgsprakande vårbukett.
Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande
Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum












