Vinnarna i Retail Awards korade: Tretton nya stjärnor på den svenska retail-himlen
Bland vinnarna kan nämnas Stefan Lebrot, vd för Elon Group, som utsågs till Årets retailledare, Clas Ohlson som är Årets butikskedja och Willys som utsågs till Årets marknadsförare.
Se prisutdelningen i sin helhet här.
– Jag vill rikta ett stort grattis till alla fantastiska vinnare som varje dag bidrar till att göra den svenska handeln lite bättre. I dessa tuffa och turbulenta coronatider känns det extra viktigt att få hylla några av de många stjärnor som skiner på den svenska retail-himlen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Vinnare i 13 kategorier
Inför dagens gala fanns 39 kvalificerade finalister ur vilket vinnare korades i 13 olika kategorier. Bakom varje kategori finns kvalificerade jurygrupper och ett gediget urvalsarbete.
– På grund av pandemin tvingades vi skjuta upp Retail Awards från i våras, men det känns bra att vi nu kan genomföra galan. Jag tror att det är viktigt att vi, speciellt i dessa tuffa tider, lyfter fram lysande exempel inom retail och visar att det går att lyckas även när det är tufft, säger Pontus Edman, tillförordnad chefredaktör på Market.
Retail Awards – som traditionellt genomförs under en galakväll – hade i år formen av en digital gala. Något som dock inte tar udden av priset: att utse stjärnor och förebilder inom detaljhandeln. Personer och företag som får komma fram i strålkastarljuset och tjäna som viktiga inspirationskällor till kollegor i branschen.
Vinnare Retail Awards 2020
Årets retailledare: Stefan Lebrot, vd Elon Group
Årets omniupplevelse: Clas Ohlson
Årets marknadsförare: Willys
Årets e-handel: Vanbruun
Årets hållbara företag: Årstiderna Sverige
Årets logistiksatsning: Jula
Årets butikskedja: Clas Ohlson
Årets lojalitetsprogram: Klubbhyllan – Netonnet
Årets arbetsgivare: Elgiganten
Årets tillväxtföretag: Desenio
Årets butikssäljare: Angelica Rösnäs, Jysk
Årets butik: Cityoptik, Stockholm
Årets globala satsning: Sandqvist
Nyckelord
Kontakter
Lars Welin, projektledare Retail Awards på Market/Bonnier News, 0730-939044, lars.welin@bonniernews.se
Hans Tjernström Carraro, presschef Svensk Handel, 0767-81 86 96, hans.tjernstrom@svenskhandel.se
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försiktig ljusning i handeln22.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Framtidstron inom handeln fortsätter att stärkas. Dagligvaru- och partihandeln ser nu positivt på kommande tre månader, medan sällanköpsvaruhandeln fortsatt präglas av en något mer dämpad syn på framtiden. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.
Ingen tydlig juleffekt i modehandeln hittills19.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Förväntningarna på en tydlig uppgång i försäljningen i samband med årets julhandel har hittills inte infriats. Nya siffror från Svensk Handels Stilindex Julspecial visar att försäljningen inom modehandeln minskade under inledningen av december.
Stark novembermånad för e-handeln19.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
