Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter

Mitt under den brinnande coronapandemin gick ett flertal matproducenter och bönder ut med ett nödrop. Deras försäljning till restauranger, caféer och hotell hade sjunkit dramatiskt och de stod inför akuta hot om varsel och nedläggning. Lidl svarade direkt och bjöd in producenterna att bli leverantörer till kedjan. Genom en effektiv ansökningsprocess visade de senare utvalda producenterna på att de hade produkter av hög kvalitet och fick därefter avtal med Lidl på rekordkort tid. Fyra månader senare har över en miljon produkter sålts, runt om i Lidls knappt 200 butiker.
- Kunderna har tagit emot våra nya samarbeten väl, minst sagt. Vi har överträffat alla våra högt ställda förväntningar och har på mindre än fyra månader sålt över en miljon varor. Genom att handla hos oss har våra kunder bidragit till att förbättra förutsättningarna för små svenska producenter att både överleva och växa. Det blir tydligt att vi tillsammans gjort en viktig samhällsinsats, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.
Idag finns över femtio artiklar från 34 små, lokala matproducenter i livsmedelskedjans sortiment. Nu utvecklar Lidl Sverige relationerna till flera av de nya leverantörerna.
- Vi fördjupar nu samarbetet med några av leverantörerna, i första hand genom att förlänga avtalstiden, men målsättningen är att ta in produkterna i vårt ordinarie sortiment. Flera av de nya produkterna har blivit omåttligt populära i våra butiker och vi jobbar långsiktigt för att utöka och bredda vårt sortiment av svenska varor i alla våra butiker. Genom samarbetet med de nya leverantörerna har vi tagit ytterligare steg på kort tid, avslutar Johan Augustsson.
Bland toppsäljarna finns:
- Kalmar Original Ljust tunnbröd – Kalmar Bageri
- Pink Tonic och Tonic Original – Hammars Bryggeri
- Herrgårdens Söta Bullar – Herrgårdstoppen
- Anjola Ananasläsk – Mora bryggeri
- Rybergs Högrevskorv – Rybergs
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder




Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl öppnar butik i Hyllie, Malmö12.3.2025 09:54:25 CET | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl öppnar ny butik i Malmö – med ambitionen att slå upp portarna 2028. Den kommer att ligga på markplan i ett nytt mobilitetshus i den växande stadsdelen Hyllie.
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärke Svea Lantkött7.3.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Lidl Sverige först bland svenska dagligvarukedjor med fossilfria transporter till alla butiker6.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige har som första rikstäckande dagligvarukedja i Sverige infört fossilfria transporter mellan sina centrallager och butiker i hela landet. Detta uppnådda mål markerar en viktig milstolpe i livsmedelskedjans klimatarbete att nå nettonollutsläpp 2050. - På Lidl arbetar vi hela tiden med innovativa sätt att minska vår klimatpåverkan, och att nu vara först i Sverige med fossilfria transporter mellan lager och butik i hela landet är ett starkt bevis på vårt långsiktiga engagemang, säger Jakob Josefsson, VD Lidl Sverige.
Skarpt pris, vass kvalitet: knivset från Lidl imponerar i nytt test28.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Knivar är många kockars bästa vän i köket. Ju dyrare desto bättre – eller? Lidls knivset från Livarno home kammade hem en delad andraplats med imponerande 4 av 5 poäng, trots att de var bland de billigaste i testet. Juryns utlåtande löd: "Snygga knivar som känns bra i handen. De är lagom tunga och träskaftet gör att greppet blir bra."
Lidl Sverige skänker tillsammans med sina kunder 659 444 kr till Sveriges Stadsmissioner21.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige, tillsammans med sina kunder, har genom kampanjen "Magiska jultider" samlat in 659 444 kronor till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Insamlingen genomfördes under november och december 2024 genom försäljning av två tillfälliga artiklar i sortimentet samt möjlighet för kunder att donera i kassan. De insamlade medlen går oavkortat till Sveriges Stadsmissioners arbete med att stötta utsatta familjer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum