Svenska Resebranschföreningen

Resenärer utan skydd när flygbolag går i konkurs

Dela
Otidsenligt konsumentskydd för flygresenärer snedvrider konkurrensen och gör att resenärer som köper biljetter direkt från flygbolagen är oskyddade i händelse av konkurs.

- Nu är det hög tid att även flygbolag som endast säljer flygbiljetter också omfattas av krav på resegaranti och tar ansvar för sina resenärer fullt ut, säger Anna Lennhammer, generalsekreterare i Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF).

Nyligen kunde vi läsa om att flygbolaget Primera Air lämnat in sin konkursansökan. Tusentals kunder får nu se sina rese- och semesterplaner ändras eller grusas samtidigt som flera hundra resenärer blivit strandsatta utomlands. Andra exempel på flygbolagskonkurser som skett bara under de senaste 18 månaderna är NextJet, Air Berlin, Niki Airlines och Monarch Airlines.

- De som drabbas hårdast är de som köpt flygresan direkt av flygbolaget och som inte köpt resan med ett kreditkort. Dessa resenärer saknar ett legalt reglerat skydd mot konkurs och får se sig lurade på sina pengar och har de hunnit fram till sin destination blir de dessutom strandsatta och tvingas betala hemresan ur egen ficka, säger Anna Lennhammer.

Har man däremot bokat exempelvis flyg och hotell via en arrangör eller resebyrå måste denne ställa resegaranti i händelse av sin konkurs vilken täcker inbetalda belopp för de som ännu inte rest, samt kostnader för hemtagning. Detta medför både en avsevärd trygghet för resenärerna, men också en väldigt tung ekonomisk belastning för dessa reseföretag, ett ansvar som även flygbolagen borde bära, tycker Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen.

- Att resenärer har ett starkt skydd i händelse av konkurs är något som vi tycker är en självklarhet, men samma regler borde också gälla för flygbolagen. Inte bara för att kunna upprätthålla ett fullgott konsumentskydd utan också för att värna om konkurrens på lika villkor, säger Anna Lennhammer.

Vid frågor och ytterligare kommentarer, kontakta Anna Lennhammer, Generalsekreterare SRF, Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, som representerar 275 svenska resebyråer och researrangörer. Telefon: 08-762 68 56 eller epost: anna.lennhammer@srf-org.se

Kontakter

Om

Svenska Resebranschföreningen
Svenska Resebranschföreningen
Storgatan 19
11485 Stockholm

08-762 68 60https://srf-org.se/

Svenska Resebranschföreningen (SRF) bildades 1937 och företräder i dag merparten av landets resebyråer och researrangörer (drygt 80 % räknat i omsättning). SRF har nära 300 medlemsföretag med fler än 400 försäljningsställen. Våra medlemmar är både stora och små resebyråer och researrangörer, svenska och internationella resebyråkedjor samt renodlade internetresebyråer. Medlemsföretagen sysselsätter runt 7000 anställda och hade en affärsvolym på ca 50 miljarder SEK år 2018. SRF är huvudägare i TRAC – Travel Academy, som är resebranschens yrkesutbildning för dem som vill arbeta hos en researrangör eller resebyrå.

SRF bevakar medlemmarnas rättigheter och skyldigheter i branschgemensamma frågor. Vi påverkar riksdag, regering och myndigheter när det gäller utredningar och lagförslag som rör medlemmarnas verksamhet. På internationell nivå har SRF ett nära samarbete med de europeiska reseföretagens paraplyorganisation ECTAA i Bryssel. Vi är representerade i styrelser och kommittéer på nationell och internationell nivå.

SRF hjälper medlemmarna med rådgivning och information. På SRF:s hemsida finns nyheter, statistik och information om frågor som rör resebranschen. Vi anordnar seminarier och utbildningar i branschaktuella frågor. För att veta mer om hur du blir medlem och avgifter för medlemskap, klicka här.

Följ Svenska Resebranschföreningen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Resebranschföreningen

Regeringens förslag hotar svensk resebransch26.9.2025 15:57:36 CEST | Pressmeddelande

Nästan hälften av Sveriges reseföretag överväger att flytta sina resegarantier från Sverige om regeringens nya förslag på resegarantisystem genomförs. Det visar en färsk undersökning från Svenska Resebranschföreningen. Resultatet riskerar att göra regeringens förslag kontraproduktivt – i stället för att stärka resenärernas skydd kan systemet försvagas och svenska företag tappa konkurrenskraft.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye