Vass utbildning gör skillnad i besöksnäringen

Under en delkurs i den 2-åriga utbildningen ”Konceptutveckling för besöksnäringen” ingår uppdraget att studera en stads varumärke och koppla samman det med ett turistföretag i samma stad för konceptutveckling som ska leda till nya affärsmöjligheter. Borås Djurpark blev så intresserade att en grupp fick möjligheten att presentera sina idéer på plats.
- Chansen att presentera arbetet på riktigt känns värdefullt och gör utbildningen mer verklig. Alla var intresserade och gav oss känslan att vara konsulter på riktigt, berättar de studerande i projektgruppen.
Projektgruppen består av Emma Bäcklander, Stockholm, Igge Medina, Västerås, Ida Rydén, Linköping och Ulrika Lindman, Göteborg som läser utbildningen Konceptutveckling för besöksnäringen på distans vid Affärshögskolan i Stockholm.
Projektgruppen jobbade med Borås och valde att konceptutveckla Borås Djurpark. Resultatet blev så intressant att gruppen fick presentera det på plats i Borås. Med på mötet fanns representanter från Borås kommun, Destinationsbolaget och Borås Djurpark. Efter en inspirerande presentation följde diskussioner kring hur gruppen resonerat med projektets upplägg, vilka idéer som kunde tas till vara och hur Borås Djurpark arbetar för att möta nya krav från kunder med en ny grafisk profil och sitt varumärke.
- Utbildningen lär de studerande att titta på de delar som skapar starka varumärken och nu fick Borås Djurpark möjligheten att få en opartisk granskning av allt som syns ”utåt” vilket givetvis är lockande både för de studerande, stad och turistmål säger Stefan Pettersson, lärare för delkursen Besöksbranschen internationellt och nationellt på Affärshögskolan.
Projektgruppen lyfte idéer kring hur målgruppen familjer ska trivas bättre. Safariupplevelser, tydligare tema både på boende, mat och i djurparken och tips om förbättringar före och efter besöket var några exempel gruppen tagit fram för en bättre upplevelse.
Mer info om den 2-åriga utbildningen hittas här Konceptutvecklare för besöksnäringen
För mer information om utbildningen kontakta:
Eva Holst, Utbildningsledare vid Affärshögskolan
eva.holst@plushogskolan.se Tel: 08-54 90 13 15
Kontakter
Susanna PeterssonMarknadschef
Tel:08-549 013 17susanna.petersson@plushogskolan.seBilder
Om
Plushögskolan AB är en av Sveriges största yrkeshögskoleaktörer. Genom de tre varumärkena Affärshögskolan, Vårdyrkeshögskolan och Teknikhögskolan erbjuds yrkeshögskoleutbildningar, kurser och skräddarsydda koncept för företag.
Vi är en del av AcadeMedia, norra Europas största utbildningsföretag.
Plushögskolan AB
Årstaängsvägen 33
11743 Stockholm
0774-100 500https://plushogskolan.se
Följ AcadeMedia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från AcadeMedia
AcadeMedia stärker kvalitetsarbetet – ny chef för analys och utveckling19.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
AcadeMedia stärker nu sitt långsiktiga arbete för högre utbildningskvalitet och förbättrade kunskapsresultat. Genom en ökad satsning på analys, forskning och systematiskt kvalitetsarbete rekryteras Hector Catasús till den nyinrättade rollen som chef för analys och kvalitetsutveckling inom AcadeMedia.
Pops Academy Stockholm flyttar till Södermalm4.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Vid skolstart hösten 2026 kommer Pops Academy, som idag ligger på Östermalm, att flytta till Södermalm. Det är en långsiktig satsning på skolan som gör att elever och medarbetare får större och mer ändamålsenliga lokaler.
Ny utbildning i lokalvård öppnar vägar till jobb3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För att möta den växande efterfrågan på utbildad personal inom lokalvård startar Eductus Skövde, i samarbete med Arbetsförmedlingen, en ny arbetsmarknadsutbildning med flera inriktningar. Utbildningen ska ge fler arbetssökande chansen till jobb i en bransch med stora rekryteringsbehov.
AcadeMedia lanserar stöd för vuxna i ungas digitala vardag2.12.2025 09:10:00 CET | Pressmeddelande
I takt med att barns digitala vardag växer lanserar AcadeMedia Academy utbildningen Digital balans – unga, lärande och skärmar, en satsning som ska ge skolor och andra verksamheter ett evidensbaserat stöd kring ungas användning av digitala verktyg, sociala medier och skärmtid. Utbildningen är öppen för alla som möter eller arbetar med barn och unga. Samtidigt släpper Internetstiftelsen årets rapport Barnen och internet.
Praktiska Gymnasiet satsar i Uppsala1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
I januari flyttar Praktiska Gymnasiet Uppsala till nya moderna skollokaler. När skolan startar efter jullovet blir det i nyrenoverade lokaler på S:t Persgatan 22A, centralt i Uppsala.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

